Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2022

Η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ του ΟΡΟΥΣ ΥΜΗΤΤΟΥ και η ‘’ΣΤΟΧΟΠΟΙΗΣΗ’’ των ΚΑΤΟΙΚΩΝ του ΧΕΡΩΜΑΤΟΣ

 

 

 blogs     : http://rikipvvv.blogspot.gr/                                                                 Βούλα  15 / 11  /2022

 Ε-mail    : rikipvvv@gmail.com                                                      Αριθμ. Πρωτοκ.: 054/2022

Facebook: www.facebook.com/rikipvvv

 

 

Δελτίο  Τύπου – Ανακοίνωση 

 

Η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ του ΟΡΟΥΣ ΥΜΗΤΤΟΥ και

 η ‘’ΣΤΟΧΟΠΟΙΗΣΗ’’ των ΚΑΤΟΙΚΩΝ του ΧΕΡΩΜΑΤΟΣ 

Η  ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β. μετέχει και υποστηρίζει όλες τις πρωτοβουλίες πολιτών και φορέων για την ουσιαστική προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Αυτό επιτυγχάνεται έχοντας την ολοκληρωμένη εικόνα με μελέτη των δεδομένων και στόχευση στην λαϊκή συσπείρωση για την διαχρονική  προστασία της φύσης. Το θέμα της προστασίας του ορεινού όγκου του Υμηττού είναι φυσικά από τα πρώτα στην μακρά λίστα των περιβαλλοντικών διακυβευμάτων που μας απασχολούν.

Οι παρεμβάσεις μας για το θέμα:

Ριζοσπαστική Κίνηση Πολιτών Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης: ΥΜΗΤΤΟΣ (rikipvvv.blogspot.com)

Ριζοσπαστική Κίνηση Πολιτών Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης: ΥΜΗΤΤΟΣ (rikipvvv.blogspot.com)

Ριζοσπαστική Κίνηση Πολιτών Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης: ΧΕΡΩΜΑ (rikipvvv.blogspot.com)

Η διατυπωμένη άποψη μας, όλα αυτά τα χρόνια, είναι ότι για να προστατευτεί πραγματικά ο ορεινός όγκος του Υμηττού πρέπει να αναζητηθούν υπέρμαχοι αυτής της προστασίας από τους κατοίκους πέριξ του Υμηττού, κάτοικοι που επί πάρα πολλές δεκαετίες διαμένουν στην περιοχή και έχουν αποδείξει ότι τον προστατεύουν και δεν επιζητούν την υποβάθμισή του για προσωπικό όφελος!

Αναφερόμαστε φυσικά στην περίπτωση των οικιστών της περιοχής του Χερώματος Βάρης.

Για να γίνει αντιληπτό γιατί οι διαμένοντες εδώ και πάνω από 70 χρόνια κάτοικοι στη περιοχή Χέρωμα δεν αποτελούν περιβαλλοντικό κίνδυνο ή υποβάθμιση του Υμηττού ή αυθαίρετο οικισμό ή ότι άλλο έχει ειπωθεί, παραθέτουμε βασικά δεδομένα.

Οι διαμένοντες στην περιοχή του Χερώματος Βάρης είναι νόμιμοι κληρονόμοι των δικαιούχων της αγροτικής διανομής του 1929. Στην περιοχή του Χερώματος έκτασης περίπου 800 στρεμμάτων υπάρχουν κυρίως μικροϊδιοκτησίες  με καταγεγραμμένη επιφάνεια:   

321      είναι από                   0-250 τ.μ.
381      είναι από               250-500 τ.μ.
113      είναι από            500-1000 τ.μ.
16        είναι από          1000-2000 τ.μ.
57        είναι από        2000-10000 τ.μ.
 3         είναι                       < 10000 τ.μ.

Αυτό καταδεικνύει ότι εξ’ αρχής δεν αποτελούσαν κύρια αγροτική εκμετάλλευση αλλά περιοχή στην οποία από το 1929 και μετά σταδιακά δημιουργήθηκαν αγροικίες  που διέμεναν οι κληρούχοι.

Οι περισσότερες από αυτές τις αρχικές αγροικίες υπάρχουν προ του 1955, σύμφωνα με την νομολογία η κάθε μία είναι νομίμως υφιστάμενη και σήμερα έχουν ανακαινιστεί για την ασφαλή διαμονή.

Αρκετές από αυτές, πριν την ύπαρξη του πρώτου Π.Δ. για το Υμηττό, δομήθηκαν με όλα τα καθεστώτα έκδοσης οικοδομικών αδειών π.χ. στρεμματικές άδειες,  λυόμενα και  πολλά κτίσματα εντάχτηκαν στις διατάξεις των νόμων 720/77 και 1337/83  και νομιμοποιήθηκαν κατά τα οριζόμενα.

Η ευρύτερη περιοχή του Χερώματος  σίγουρα δεν είναι ορεινός όγκος και αυτό είναι αυταπόδεικτο γιατί το μέσο ύψος είναι κάτω από τα 70 μέτρα και το μέγιστο στα 90 μέτρα και η περιοχή δεν έχει έντονες κλίσεις, είναι κατ’ ουσίαν πεδινή.

Η πολυετής περιπέτεια των κατοίκων του Χερώματος δεν θα υπήρχε εάν κατείχαν οικόπεδα άνω των 4 στρεμμάτων γιατί  έτσι θα αναγνωριζόταν ως νόμιμη η δόμηση εκτός σχεδίου κατά παρέκκλιση σύμφωνα με το νόμο.  Ακόμη μία περίπτωση που οι μικροϊδιοκτήτες συνθλίβονται με νομοθεσίες και πρακτικές που αναιρούν την ισονομία και τα συνταγματικά δικαιώματά τους.

Το αξιοπερίεργο είναι ότι όλα αυτά είχαν καταγραφεί την εποχή του πρώτου Π.Δ. για τον Υμηττό και μάλιστα ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας  (Ο.Ρ.Σ.Α.) είχε εισηγηθεί τεκμηριωμένα να εξαιρεθεί η περιοχή του Χερώματος με τις αγροικίες των δικαιούχων.

Μετά την οριστική ακύρωση του Π.Δ. για την προστασία του Υμηττού το 2017 από το ΣτΕ και την έναρξη των προβλεπόμενων διαδικασιών για την σύνταξη περιβαλλοντικής μελέτης ξεκίνησαν οι διεργασίες για το σκοπό αυτό. Η επιθυμία ήταν να συνταχθεί περιβαλλοντική μελέτη που θα κατέληγε σε ένα νέο Π.Δ. προστασίας του ορεινού όγκου του Υμηττού, το οποίο θα τον θωράκιζε ουσιαστικά και θα είχε μετά από σταθμισμένη και εμπεριστατωμένη καταγραφή κοινωνικά δίκαιη αντιμετώπιση των προϋφιστάμενων οικιστικών δικαιωμάτων.

Η ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β.  έθεσε όλα αυτά στις συσκέψεις που μετείχε το 2017 με την ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας  για να καταθέσει τις θέσεις της και τις προτάσεις της και ζητήθηκε σύσκεψη της ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β. με τους Γενικούς Γραμματείς των αρμόδιων διευθύνσεων περιβάλλοντος και χωροταξίας με την συνεπικούρηση των νομικών του Υ.Π.ΕΝ.

Η συνάντηση αυτή είχε σκοπό  να καταγραφούν οι θέσεις και τα αιτήματα της ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β. και να συμβάλλουν στην τελική διαμόρφωση της Σ.Μ.Π.Ε.  για την προστασία του Υμηττού και τη δικαίωση των κατοίκων του Χερώματος. Οι θέσεις και οι προτάσεις της ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β. συνετέλεσαν, όπως μας είπαν οι επιστημονικοί σύμβουλοι που συμμετείχαν στη σύσκεψη, στην στοιχειοθέτηση της αυτονόμησης του Χερώματος σε ξεχωριστή ζώνη με χαρακτήρα οικιστικό και αυστηρά όρια και περιορισμούς δόμησης. (ΔΕΙΤΕ:  https://rikipvvv.blogspot.com/2020/07/blog-post_20.html )

Τη συνέχιση των διεργασιών για την ολοκλήρωση της περιβαλλοντικής μελέτης για την προστασία του ορεινού όγκου του Υμηττού ανέλαβε μετά το 2019 η νέα κυβέρνηση. Συνέταξε και έδωσε σε δημόσια διαβούλευση τη νέα περιβαλλοντική  μελέτη (ΔΕΙΤΕ: https://ypen.gov.gr/dimosia-diavoulefsi-gia-stratigiki-m/  και σε σύντομη παρουσίαση: https://drive.google.com/file/d/1ft4U0jyEzM7mqBx6WOiw2xW8SSXfarzf/view?usp=sharing )

Η νέα περιβαλλοντική μελέτη για τον Υμηττό που παρουσίασε η κυβέρνηση της Ν.Δ. περιέλαβε την ζώνη οικιστικής χρήσης του Χερώματος σε διακριτή ζώνη (ζώνη ΣΤ) και το μεγάλο ΛΑΘΟΣ της είναι ότι δεν προσδιόρισε ταυτόχρονα τους όρους δόμησης  για την οικιστική χρήση. Όφειλε δηλαδή να θέσει ως όριο εκτός από το περίγραμμα της οικιστικής ζώνης ΣΤ και συγκεκριμένους δεσμευτικούς όρους δόμησης. Ενδεικτικά τα υφιστάμενα οικήματα θα έχουν το σημερινό μέγεθος και  θα μπορούν να ανακαινίζονται. Για νέα δόμηση σε αδόμητα θα ισχύει συντελεστής δόμησης και κάλυψης που θα είναι ο μέσος όρος της υπάρχουσας και θα προβλέπει την αναλογία κοινόχρηστων χώρων μετά από σχετική καταγραφή και ειδική μελέτη.

Η κυβέρνηση όφειλε να γνωρίζει ότι το ΣτΕ δεν θα έκανε αποδεκτό το προτεινόμενο σχέδιο για την έκδοση του νέου Π.Δ. για την προστασία του Υμηττού, δηλαδή να καθοριστούν οι όροι δόμησης της ζώνης ΣΤ σε μεταγενέστερο χρόνο και θα το απέρριπτε . Το ΣτΕ από άλλη θα μπορούσε να επιστρέψει το προτεινόμενο σχέδιο – περιβαλλοντική μελέτη του ΥΠΕΝ για το Π.Δ. με σαφείς παρατηρήσεις και να ζητούσε την συμμόρφωση πριν εκδώσει την οριστική απόφαση 146/2022

(ΔΕΙΤΕ: https://drive.google.com/file/d/1VWl3HY6tjPuJVtn2vmveJpGrNxdltlgE/view?usp=share_link )

Το μεγάλο ερώτημα, γιατί υπάρχει αυτή η ‘’εμμονική’’ στόχευση κυρίως από το ΣτΕ στην περιοχή του Χερώματος και στους κατοίκους της;

Ας ανατρέξουμε σε ότι συνέβη τα προηγούμενα χρόνια πέριξ του Υμηττού και πώς οι πόλεις ανέβηκαν μέχρι την κορυφή του. Είναι γεγονός, καταγεγραμμένο ιστορικά και πολεοδομικά, ότι από την περίοδο του 1950 έως και το 1975 οικοδομικοί συνεταιρισμοί – σύλλογοι αστυνομικών, κληρικών, δικαστών, στρατιωτικών κλπ, μαζί με τοπικούς παράγοντες με σχέσεις με την κεντρική εξουσία επεδίωξαν και πέτυχαν την  αποψίλωση και οικοπεδοποίηση ορεινών περιοχών του Υμηττού και τελικά τις ενέταξαν σε σχέδια πόλης!! Τα παραδείγματα πασίγνωστα: Παπάγου – Καισαριανή – Υμηττός – Βύρωνας – Ηλιούπολη – Γλυφάδα – Βούλα … Οι μετέχοντες στις παραπάνω διαδικασίες, τις εποχές εκείνες  συνέβαλλαν στην αλλοίωση και την υποβάθμιση του Υμηττού και τελικά επιβραβεύτηκαν αποκτώντας οικόπεδα με πανοραμική θέα και εντός σχεδίου. Δείτε την αντιμετώπιση του κράτους και των δικαστηρίων σε αυτές τις περιοχές και στον γνωστό ΣΑΑΚ Βάρης.

Οι κάτοικοι του Χερώματος που δεν μετείχαν σε τέτοιες  διαδικασίες παρέμειναν επί δεκαετίες με τις αρχικές διανομές και όταν ήρθε το πρώτο Π.Δ. για το Υμηττό θεωρήθηκε ότι ακόμη και η ύπαρξή τους, ως οικιστών, επιβαρύνει την προστασία του ορεινού όγκου του Υμηττού, απαράδεκτη προσέγγιση από ανώτατους δικαστικούς.

Επικαλούμενοι το Σύνταγμα και το άρθρο 24 για την προστασία του περιβάλλοντος κάνουν ότι δεν γνωρίζουν ότι και  η στέγαση αποτελεί κατοχυρωμένο συνταγματικό δικαίωμα καθώς είναι  επίσης αναγνωρισμένο και στην Οικουμενική Διακήρυξη των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, αλλά και η αγροτική ιδιοκτησία προστατεύεται συνταγματικά.

Επιδιώκουν με αυτή την μηδενιστική προσέγγιση να ξεσπιτώσουν τους κατοίκους του Χερώματος που επί 70 χρόνια απέδειξαν ότι δεν επιβάρυναν τον Υμηττό αντίθετα τον προστάτεψαν (είναι η περιοχή με τις λιγότερες πυρκαγιές διαχρονικά, όταν αλλού έκαιγαν και οικοπεδοποιούσαν).

Το ατομικό ιδιοκτησιακό και οικιστικό δικαίωμα κάθε πολίτη που διαμένει στο Χέρωμα προϋπήρχε του πρώτου Π.Δ. για την προστασία του Υμηττού και η διοίκηση όφειλε να τα καταγράψει και να προσδιορίσει σαφείς όρους για την διατήρηση τους σε συνάρτηση με την προσδοκώμενη προστασία. Άλλωστε αυτό συνέβη σε όλη τη επικράτεια όπου τέθηκαν όροι προστασίας σε ορεινούς όγκους – εθνικούς δρυμούς, δηλαδή οι υπάρχοντες οικισμοί – αγροτικές ιδιοκτησίες οριοθετήθηκαν και τέθηκαν δεσμευτικοί όροι αλλά δεν διανοήθηκε κανείς να τους καταργήσει ή να ζητά να εξωθούν σαν αυθαίρετοι. 

Το παράδοξο είναι ότι το ΣτΕ, ενώ μάλιστα το  Π.Δ. για την προστασία του Υμηττού βρισκόταν σε αναστολή και υπήρχαν αναστολές οικοδομικών αδειών για τον Υμηττό, γνωμοδότησε θετικά στην χωροθέτηση μεγάλου ιδιωτικού επιχειρηματικού πάρκου φωτοβολταικών στο Κορωπί , χρήση και εγκατάσταση που απαγορεύεται από την νομοθεσία και νομολογία (ΔΕΙΤΕ: https://drive.google.com/file/d/1jebQM7L8TwO5gI239Y5b0PL9zcYQT-jw/view?usp=share_link

&  https://docs.google.com/document/d/1Uo7-K8hVD6_AMAYcXhZhVQWWJamCG3m2NFdqL9Fb_0A/edit?usp=share_link )                                                                                                 Τελικά διαπιστώνεται ότι το ΣτΕ αλλά και η κυβέρνηση της Ν.Δ. δείχνουν μια εύνοια όταν η αποφάσεις τους αφορούν μεγάλα ιδιωτικά επιχειρηματικά έργα και συμφέροντα και αντίθετα παρουσιάζονται δύστοκοι σε ότι αφορά αιτήματα πολιτών που ζητούν τα αυτονόητα, την ποιότητα ζωής και την διασφάλιση του φυσικού περιβάλλοντος και τα ανθρώπινα και κοινωνικά δικαιώματα.

Οι πολίτες, ειδικά αυτοί που επί δεκαετίες δεν επιβαρύνουν το φυσικό περιβάλλον, αποτελούν το δυναμικό σύμμαχο σε κάθε συλλογική διεκδίκηση για την προστασία φυσικού περιβάλλοντος.

Οι πολίτες έχουν αυξημένο κριτήριο και με την ολοκληρωμένη πληροφόρηση θα διεκδικήσουν ενεργά  αυτά που τους ανήκουν δικαιωματικά.

                                                                                ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β.

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου