Παρασκευή 16 Ιουλίου 2021

ο ΝΕΟΣ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΕΙΣΑΓΕΙ ΑΝΤΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ και ΑΝΤΙΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ - - ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ και οι ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ της ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β. για το υπό ΨΗΦΙΣΗ σ.ν. ΧΩΡΟΤΑΚΤΙΚΗΣ και ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ


                 

                                      

                                    Βούλα  16/07/2021

    blogs     : http://rikipvvv.blogspot.gr/                                                      Αριθμ. Πρωτοκ. : 026 / 2021       

   Ε-mail    : rikipvvv@gmail.com                                                                      

  Facebook     : www.facebook.com/rikipvvv                               

 

Δελτίο  Τύπου - Ανακοίνωση – Ενημέρωση

 

ο ΝΕΟΣ  ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟΣ  ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ  ΕΙΣΑΓΕΙ  ΑΝΤΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ 

και  ΑΝΤΙΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ  ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ

 

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ και οι ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ της  ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β. για  

το  σ.ν. ΧΩΡΟΤΑΚΤΙΚΗΣ  και  ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ


 

Η ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β. ως συλλογικότητα αλλά και εκλεγμένη Δημοτική κίνηση πολιτών, μετέχει σε κατάθεση προτάσεων σε σχέδια νόμων που  επηρεάζουν το φυσικό – αστικό – πολιτιστικό περιβάλλον αλλά και τα δημόσια αγαθά και κοινωνική πολιτική και πρόνοιες.

Μέσω των συνεργιών της ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β. με φορείς και οργανώσεις συνδιαμόρφωσε τις παρατηρήσεις της και τις σοβαρές ενστάσεις της  σχετικά με το σχέδιο νόμου που έδωσε στην δημοσιότητα το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και αφορά την  Χωροταξική  και Πολεοδομική νομοθεσία.

Συγκεκριμένα το σ.ν. του Υ.Π.Εν. προτείνει  μέσω τροποποιήσεων,  προσθήκες και αντικατάσταση διατάξεων με σημαντικές αλλαγές στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο, σε όλα τα βασικά θέματα που αφορούν στον τρόπο δόμησης των κτιρίων αλλά και τους όρους δόμησης με μπόνους επί του εκάστοτε ισχύοντος συντελεστή και αύξηση του ήδη νομοθετημένου ύψους των κτηρίων!

Επιχειρεί να εισάγει νέα δεδομένα στο δομημένο αστικό περιβάλλον με την εξαίρεση από την προσμέτρηση στον συντελεστή δόμησης, κάλυψης και ύψους,  βασικών στοιχείων της οικοδομής που μέχρι σήμερα προσμετρούνται και λογικά περιορίζουν το συνολικό μέγεθος της οικοδομής.

 

Όλες οι αλλαγές στο  Νέο Οικοδομικό Κανονισμό

Α.  Όλες οι αλλαγές στο  Νέο Οικοδομικό Κανονισμό, που δεν προσμετρώνται στο συντελεστή δόμησης των κτηρίων, που προωθεί το Υ.Π.Εν. στη Βουλή είναι οι εξής:

1.Εσωτερικός εξώστης: υπό όρους ο  «εσωτερικός εξώστης (πατάρι)

2.Κλειστός εξώστης :  είναι η κλειστή από όλες τις εξωτερικές πλευρές οριζόντια προεξοχή δαπέδου τμήματος κτιρίου (ορόφου, σοφίτας, κλειστού εσωτερικού εξώστη).

3.Ανοικτοί εξώστες και οικοδομική γραμμή: η νέα ρύθμιση προβλέπει ότι:  «Οι ανοικτοί εξώστες μπορούν να προεξέχουν της οικοδομικής γραμμής έως πλάτους 1/10  από την επιφάνεια της όψης του κτιρίου και όχι περισσότερο των δύο (2,00) μ. από την επιφάνεια της όψης του κτιρίου, όταν αυτή ταυτίζεται με τη ρυμοτομική γραμμή και κατασκευάζονται σε ύψος τουλάχιστον τριών (3,00) μέτρων από τη στάθμη του πεζοδρομίου.

5.Σοφίτα:  είναι ανοιχτός ή κλειστός προσβάσιμος χώρος, που βρίσκεται κάτω από την επικλινή στέγη του

6.Στέγαστρο:  είναι η μη προσβάσιμη σταθερή κατασκευή, σε πρόβολο- πέργκολες σταθερές και μη σε όψεις του κτηρίου και την ταράτσα.

7.Επιφάνειες κατακόρυφων φρεατίων: είναι η επιφάνεια κατακόρυφων φρεατίων ανεξαρτήτως διαστάσεων για μηχανολογικές εγκαταστάσεις ή και για τη συλλογή και εξυπηρέτηση των μηχανολογικών εγκαταστάσεων, καθώς και η επιφάνεια αιθρίων και όλων των διαμπερών μη προσβάσιμων ανοιγμάτων που προκύπτουν από την αρχιτεκτονική λύση.

8.Υπόγειοι χώροι: Για κτίρια κατοικιών ένας υπόγειος όροφος επιφάνειας ίσης με εκείνη που καταλαμβάνει το κτίριο (κάλυψη κτιρίου), προοριζόμενος για βοηθητικές χρήσεις.

9.Υπόγειοι χώροι, στα ειδικά κτίρια και κτίρια μικτής χρήσης: αφορά τα ειδικά κτίρια και κτίρια μικτής χρήσης, εφόσον κατασκευάζονται στο ισόγειο άλλες χρήσεις εκτός κατοικίας, ένας υπόγειος όροφος επιφάνειας ίσης με εκείνη που καταλαμβάνουν οι άλλες χρήσεις, μέχρι 50%.

10.Υπόγειοι εγκαταστάσεις: αναφέρονται όλοι οι υπόγειοι όροφοι και οι επεκτάσεις τους για χρηση: i. εξυπηρέτησης χώρων στάθμευσης ανεξάρτητα κτιρίων, ii. τις μηχανολογικές εγκαταστάσεις απαραίτητες για τη λειτουργία του κτιρίου και την υποστήριξη του ενεργειακού σχεδιασμού του κτιρίου, iii. τις μηχανολογικές εγκαταστάσεις για τη διαχείριση και εξοικονόμηση νερού,  iv. τις μηχανολογικές εγκαταστάσεις ΑΠΕ,  v. τις μηχανολογικές εγκαταστάσεις μονάδων Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και θερμότητας Υψηλής Αποδοτικότητας, vi. υδατοδεξαμενή ή δεξαμενή συλλογής λυμάτων και τις μηχανολογικές εγκαταστάσεις αυτών, vii. πισίνα – μηχανοστάσιο πισίνας, viii. λεβητοστάσια, μηχανοστάσια,

11.Επιφάνειες θερμομόνωσης και θερμομονωτικά στοιχεία που δεν προσμετρώνται στο συντελεστή δόμησης:  αφορά την επιφάνεια της θερμομόνωσης ή και του θερμομονωτικού στοιχείου πλήρωσης, όπως θερμομονωτικά λιθοσώματα και λοιπά θερμομονωτικά στοιχεία στο σύνολό της επένδυσης του κτιρίου, πάχους έως είκοσι (20) εκατοστά πέραν της βασικής θερμομόνωσης και των επιχρισμάτων.

12.Κλιμακοστάσια: αναφέρεται ότι οι χώροι κλιμακοστασίου που καλύπτουν και τις προϋποθέσεις φυσικού φωτισμού, αερισμού εφόσον έχουν ανοίγματα προς ακάλυπτους χώρους ή ελεύθερο ανοιχτό χώρο ελάχιστης διάστασης 2,00 μέτρων κάθετα προς την πλευρά των ανοιγμάτων.

 

Β.  Όλες οι αλλαγές στο  Νέο Οικοδομικό Κανονισμό, που δεν προσμετρώνται στο ύψος δόμησης των κτηρίων, που προωθεί το Υ.Π.Εν. στη Βουλή είναι οι εξής:

1. Ύψος κτιρίου: η νέα ρύθμιση προβλέπει ότι το ύψος  «σε κάθε σημείο είναι η κατακόρυφη απόσταση από το σημείο τομής της όψης του κτιρίου με το οριστικά διαμορφωμένο έδαφος έως τη στάθμη της τελικής άνω επιφάνειας του τελευταίου ορόφου στη θέση αυτήν, στην οποία δεν συμπεριλαμβάνεται η μόνωση και η επίστρωση-επικάλυψη. πραγματοποιούμενο ύψος του κτιρίου.» 

2. Στέγαστρο:  είναι η μη προσβάσιμη σταθερή κατασκευή, σε πρόβολο- πέργκολες σταθερές και μη σε όψεις του κτηρίου και την ταράτσα.

3. Ύψος στέγης: Σε περίπτωση κτιρίου με στέγη, το ύψος κτιρίου σε κάθε σημείο είναι η κατακόρυφη απόσταση από το σημείο τομής της όψης του κτιρίου με το οριστικά διαμορφωμένο έδαφος έως τη στάθμη της κάτω επιφάνειας της χαμηλότερης από τις εδράσεις της στέγης. Το μεγαλύτερο από τα ύψη, που πραγματοποιούνται είναι το μέγιστο η νέα ρύθμιση προβλέπει ότι «είναι η μεγαλύτερη κάθετη απόσταση από το χαμηλότερο από τα σημεία έδρασής της έως το ανώτατο σημείο της, στο οποίο δεν συμπεριλαμβάνεται η μόνωση και η επίστρωση-επικάλυψή της, και, αν δεν ορίζεται διαφορετικά.

 

 

Γ.  Όλες οι αλλαγές στο  Νέο Οικοδομικό Κανονισμό, που δεν προσμετρώνται στην κάλυψη δόμησης των κτηρίων, που προωθεί το Υ.Π.Εν. στη Βουλή είναι οι εξής:

Το σ.ν προβαίνει σε  νέα ρύθμιση και προβλέπει ότι: «στον υπολογισμό της επιτρεπόμενης κάλυψης του οικοπέδου δεν προσμετρώνται οι επιφάνειες των  ορθών προβολών σε οριζόντιο επίπεδο: «Χώρων και κατασκευών που αναφέρονται στις περιπτώσεις ι’, ια’,  ιβ’, ιγ’, ιθ’, κ’, κα’, κβ’, κγ’, κε’, κστ’, κη’ και λα’ της παραγράφου 6 του άρθρου 11  του ν. 4067/2012» 

συγκεκριμένα  αφορά:

·         τα περιγράμματα για τους υπόγειους όροφος κάθε χρήσης,

·         ελαφριές κατασκευές για στεγασμένη στάθμευση ανοιχτός από όλες τις πλευρές,

·         τα πάχη κάθε είδους θερμομόνωσης άνω των 6 εκατοστών και έως τα 15 εκατοστά,

·         η επιφάνεια του σεισμικού αρμού με τις όμορες ιδιοκτησίες,

·         η επιφάνεια που καταλαμβάνει η περιμετρική τοιχοποιία από φυσικά ανακυκλώσιμα πρωτογενή υλικά, όπως πέτρα, ξύλο, λάσπη, κ.λπ..,

·         Η επιφάνεια στεγασμένης πλατφόρμας ανελκυστήρα οχήματος εμβαδού μέχρι 25 τ.μ..

·         Κλειστός χώρος συλλογής και αποθήκευσης απορριμμάτων, προσβάσιμος από το δρόμο για την αποκομιδή, ύψους έως 2.00 μ. και επιφανείας 2,00 τ.μ. και μέχρι 5,00 τ.μ. μέγιστο

·         Διπλά ενεργειακά κελύφη σε νέα και υπάρχοντα κτίρια ή κατασκευές για τη δημιουργία φυτεμένων τοίχων, μέγιστου πλάτους μέχρι 0,70 μ.

·         Χώρος τοποθέτησης μετρητικών και ρυθμιστικών διατάξεων φυσικού αερίου.

  • ·              Οι κλειστοί εσωτερικοί εξώστες - κλειστά πατάρια.

Συνοψίζοντας:

Ο νέος οικοδομικός κανονισμός, δίνει αυξημένη δυνατότητα δόμησης, κάλυψης και ύψους  στις νέες οικοδομές  και επανεισάγει σταδιακά το θεσμό της μεταφοράς συντελεστή δόμησης.

Τροποποιηθεί την νομοθεσία  και κάνει δεσμευτικά τα Τοπικά Πολεοδομικά  Σχέδια (Τ.Π.Σ.) όπου πλέον εκ του νόμου είναι αρμοδιότητα του κεντρικού κράτους και του αρμόδιου υπουργείου, ο Δήμος δύναται να καταθέσει πρόταση ή γνωμοδότηση η οποία δεν είναι δεσμευτική για την λήψη της τελικής απόφασης. Αυτό από μόνο δείχνει ότι ουσιαστικά είναι επιβαλλόμενα…

Σημαντικό είναι να αναφέρουμε και την συνεχή υποβάθμιση και υποστελέχωση  των δημόσιων Υπηρεσιών Δόμησης (Υ.ΔΟΜ.) σε Δήμους και την εκχώρηση σε ιδιώτες καίριων αρμοδιοτήτων, καθώς και την πολεοδομική και οικοδομική αδειοδότηση σε υποκείμενα αδειοδοτικά όργανα για «στρατηγικές επενδύσεις» - ΕΣΧΑΔΑ και ΕΣΧΑΣΕ.

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ και οι ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ της  ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β.

Η ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β. έχει ξεκάθαρες απόψεις για το θέμα και  δεν αποδέχεται τις προτάσεις που επιχειρεί να εισάγει το υπό ψήφιση σχέδιο νόμου του Υ.Π.Εν..

Η εμπλοκή όλο και περισσότερο ιδιωτών στην διαδικασία χωρικού πολεοδομικού σχεδιασμού, που αποτελεί συνταγματική επιταγή και ανήκει στο κράτος, αποτελεί ξεκάθαρα εκχώρηση αρμοδιοτήτων και  Ιδιωτικοποίηση του Χωρικού Σχεδιασμού.

Διαπιστώνεται λοιπόν ότι ο αστικός αλλά και εξωαστικός χώρος έχει μετατραπεί σε ένα πεδίο που τα οικονομικά συμφέροντα επενδύουν με  στόχο μόνο το κέρδος τους, αδιαφορώντας για τους πολίτες και το περιβάλλον (φυσικό και αστικό) και την ζημία που επιφέρουν, αλλοιώνοντας την ποιότητα διαβίωσης.

Εφαρμόζεται πλέον άοκνα  η χωροταξική και πολεοδομική επέλαση με αμείωτη ένταση και με τις νέες μνημονιακές νέες μεθόδους ( ΕΣΧΑΔΑ – ΕΣΧΑΣΕ – Στρατηγικές  Επενδύσεις – GOLDEN VISA) να έχουν σαν  αποτέλεσμα την πλήρη αλλοίωση του τόπου μας.

Η Ελλάδα  πλέον έχει μπει σε φάση που η ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ  ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ (η «βαριά βιομηχανία» της χώρας) μαζί με την ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ της ΕΣΤΙΑΣΗΣ και της ΑΝΑΨΥΧΗΣ και της μαζικής ΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗΣ επεκτείνονται ραγδαία  σε όλο το εύρος της χώρας με εμφανή τα σημάδια της αλλοίωσής του αστικού και φυσικού περιβάλλοντος.

 

Το υπό ψήφιση σχέδιο νόμου εισάγει ευνοϊκές ρυθμίσεις που αυξάνουν αρχικά 20% την δόμηση και έπεται η μεταφορά συντελεστή δόμησης, αλλά και το ύψος των νέων οικοδομών, σε όλη της επικράτεια.  Αδιαφορεί και παραγνωρίζει τους υφιστάμενους  περιορισμούς σε περιοχές με αυστηρά πλαίσια δόμησης και χαρακτήρα αποκλειστικής κατοικίας, όπως η Βούλα. Αδιαφορεί για την αναμενόμενη αύξηση των κατοίκων σε όλες τις περιοχές και δεν υπολογίζει ότι οι πόλεις ‘έχουν πολεοδομικό – ρυμοτομικό  σχεδιασμό και υποδομές που ήδη δεν επαρκούν για τους υφιστάμενους κατοίκους. Οι ελλείψεις σε αστικές υποδομές – ελευθέρους κοινόχρηστους χώρους πρασίνου – σχολεία – κοινωνικές υποδομές που γεννώνται από την μαζική αύξηση των κατοίκων, λόγω υπερδόμησης , θα κάνει τις πόλεις αστικά κολαστήρια.


Με γνώμονα τα παραπάνω και μόνο σκοπό το κοινό καλό, προτείνουμε:

την άμεση απόσυρση του υπό ψήφιση νομοσχεδίου και την άμεση παύση κάθε χαριστικού – φωτογραφικού χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού που αποδέχεται τις επιταγές και  ορέξεις επενδυτών και αδιαφορεί για τις τοπικές κοινωνίες, το φυσικό περιβάλλον  και την ποιότητα ζωής τους.

Η διαδικασία της τοπικής χωροταξίας και πολεοδόμησης οφείλει να ξεκινά από την καταγραφή των αναγκών και της βούλησης των τοπικών κοινωνιών και να μετασχηματίζεται σε νομοθέτημα που θα διασφαλίζει τα δικαιώματα και τις ανάγκες των πολλών και όχι των λίγων.


 

για την ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β.    

Θάνος  Ματόπουλος

 

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου