Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου 2022

Κατάθεση απόψεων επί της Σ.Μ.Π.Ε. της 3ης Αναθεώρησης του ΠΕ.Σ.Δ.Α. της Περιφέρειας Αττικής καθώς και θέσεις και προτάσεις της ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β. συνολικά για το θέμα


                                                                                      

                                                           Βούλα  30/08/2022

  

    blogs     : http://rikipvvv.blogspot.gr/                                                           Αριθμ. Πρωτοκ. :040 / 2022        

   Ε-mail    : rikipvvv@gmail.com                                                      ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ  ΕΠΕΙΓΟΝ

  Facebook     : www.facebook.com/rikipvvv                                   ΑΜΕΣΗ  ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ 

 

                                                                 Προς: 

                                                                     κ. Δήμαρχο Κωνσταντέλλο Γρηγόρη

                                                                     κ. Πρόεδρο Δ.Σ. Γεωργουλόπουλο Διονύσιο

                                                                     κ.κ. Δημοτικούς Συμβούλους Δήμου Β.Β.Β.

 

ΘΕΜΑ:   Κατάθεση απόψεων επί της Σ.Μ.Π.Ε. της 3ης Αναθεώρησης του

                      ΠΕ.Σ.Δ.Α. της Περιφέρειας Αττικής καθώς και θέσεις και      

                      προτάσεις της  ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β. συνολικά για το θέμα   

 

           ΣΧΕΤΙΚΑ:

1.    το έγγραφο της Περιφέρειας Αττικής  της  11/8/2022,   το οποίο έλαβε αριθμό πρωτοκόλλου  εισερχομένου  από  το Δήμο Β.Β.Β.  32528 της 11/08/2022 - με θέμα                 « Διαβίβαση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών επιπτώσεων»

2.    το με αριθμό πρωτοκόλλου 32698 της 12/08/2022 έγγραφο του Δήμου  Β.Β.Β. - με θέμα  «Ενημέρωση και υποβολή απόψεων επί της  Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για την 3η αναθεώρηση του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) Περιφέρειας Αττικής».

[ Για διευκόλυνση, μπορείτε να λάβετε γνώση της Σ.Μ.Π.Ε. στην κάτωθι διαδικτυακή διεύθυνση του Ε.Δ.Ν.Α. (https://www.edsna.gr/ ):

Περιφερειακός Σχεδιασμός - Σ.Μ.Π.Ε. 3η Αναθεώρηση ΠΕ.Σ.Δ.Α. σε συμπιεσμένο αρχείο = https://www.edsna.gr/wpcontent/uploads/2022/07/%CE%A3.%CE%9C.%CE%A0.%CE%953%CE%B7%CF%82%CE%91%CE%BD%CE%B1%CE%B8%CE%B5%CF%8E%CF%81%CE%B7%CF%83%CE%B7%CF%82%CE%A0%CE%95%CE%A3%CE%94%CE%91.zip ]

Σχετικά με το πολύ σοβαρό θέμα της διαχείρισης των αστικών αποβλήτων με επίπεδο Περιφερειακού σχεδιασμού καλούμαστε να εκφέρουμε την άποψη και θέση μας σαν εκλεγμένη Δημοτική κίνηση πολιτών, αναλύοντας και αξιολογώντας την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών επιπτώσεων (Σ.Μ.Π.Ε.) για την 3η αναθεώρηση του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕ.Σ.Δ.Α.) της Περιφέρειας Αττικής. Η αξιολόγηση μας, για είναι πλήρης, οφείλει να συμπεριλάβει στην κρίση της και τις μέχρι τώρα πρωτοβουλίες και δράσεις της διοίκησης (σε όλα τα επίπεδα)  καθώς και τις πραγματικές προθέσεις και σκοπούς όπως αυτές ξεκάθαρα προκύπτουν από όσα έχουν πράξει ή δεν έχουν πράξει όσοι μετείχαν στη διοίκηση σε θέσεις ευθύνης.

Η  ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β. από το 2014 αλλά και το 2019 στο προεκλογικό της πρόγραμμα ήταν η μόνη δημοτική παράταξη στο Δήμο Β.Β.Β. που δημόσια διατύπωσε με ακρίβεια την πρόταση της για την διαχείριση των αστικών αποβλήτων, σε τοπικό επίπεδο και τι θα διεκδικούσε για τον εθνικό και περιφερειακό σχεδιασμό.

Η ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β. πάντοτε διεκδικούσε και διεκδικεί, σε όλα τα επίπεδα,  την φιλοπεριβαλλοντική και με κοινωνικά δίκαιο και ορθολογικό τρόπο  διαχείριση των αστικών αποβλήτων .

Πιστεύουμε ότι η περιβαλλοντικά ορθολογική διαχείριση αστικών αποβλήτων σε τοπικό επίπεδο αποτελεί την σημαντικότερη περιβαλλοντική δράση κάθε πολίτη – δημότη γιατί προστατεύει πολυσήμαντα το φυσικό περιβάλλον. Αρχικά, με την αποφυγή και την επανάχρηση αποβλήτων,  δεν επιβαρύνει το περιβάλλον με συνεχώς αυξανόμενες ποσότητες αποβλήτων και τελικά με την ορθολογική διαχείριση εξοικονομεί φυσικούς πόρους που ως γνωστόν δεν είναι ανεξάντλητοι. 

Είναι πλέον κοινά αποδεκτό ότι η βιομηχανική και βιοτεχνική παραγωγή αντλεί πλέον πρώτες ύλες από τη λεγόμενη  ‘’αστική εξόρυξη’’ δηλαδή από το απόθεμα των διαμορφωμένων πρώτων υλών σε χρηστικά είδη, εδώ και πολλές δεκαετίες, σε αστικές περιοχές τα οποία σταδιακά αποσύρονται και εφόσον δε μπορούν να επιδιορθωθούν και  επαναχρησιμοποιηθούν, ανακυκλώνονται για την απόκτηση και πάλι των συστατικών πρώτων υλών που εμπεριέχουν στα πλαίσια της αειφόρου κυκλικής οικονομίας.

Η Ελλάδα βρίσκεται ακόμη στο μεσαίωνα όσο αφορά την ορθολογική-οικολογική διαχείριση αστικών αποβλήτων. Ακολουθεί την καταστροφική μέθοδο της ταφής του συνόλου σχεδόν των σύμμεικτων αστικών αποβλήτων, σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων  (Χ.Υ.Τ.Α. = χωματερές), με αποτέλεσμα να πληρώνει η Ελλάδα  πολλές χιλιάδες ευρώ περιβαλλοντικά πρόστιμα στην Ε.Ε.. Τα τελευταία χρόνια υπάρχει η βούληση και η επίσπευση της μετάβασης σε αποκατάσταση των κορεσμένων Χ.Υ.Τ.Α. και την ενεργοποίηση Χ.Υ.Τ.Υ. δηλαδή χώρων υγειονομικής ταφής υπολειμμάτων αστικών αποβλήτων ( θεωρητικά μειούμενο ποσοστό του συνόλου των αστικών αποβλήτων μετά την εφαρμογή μεθόδων αποφυγής-επανάχρησης- ανακύκλωσης).

Η ανάγκη για επίσπευση και εντατικοποίηση της ανακύκλωσης στην πηγή με ξεχωριστούς κάδους έχει σαν σκοπό και την συλλογή χρήσιμων πρώτων υλών που μέχρι χθες θάβονταν σαν άχρηστα.

Η αναγκαία αλλά αργοπορημένη 2η αναθεώρηση του  Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕ.Σ.Δ.Α.) Περιφέρειας Αττικής το 2016 έθεσε τις βάσεις για την αποκεντρωμένη διαχείριση των αστικών αποβλήτων προτρέποντας τους Δήμους της Αττικής να καταρτίσουν και να ενεργοποιήσουν Τοπικά Σχέδια Διαχείρισης Αποβλήτων. Το χαοτικό σύστημα που προϋπήρχε και η προσπάθεια για διαβαθμικό καταμερισμό στην διαχείριση των αστικών αποβλήτων ξεκινώντας από τους Δήμους τοπικά  και ολοκληρώνοντας στην Περιφέρεια σε περιφερειακό επίπεδο έμεινε στα σκαριά, με λίγους μόνο Δήμους να δραστηριοποιούνται σε  τοπικό επίπεδο. Αλλά και ο σχεδιασμός της Περιφέρειας το 2016 ήταν σε πολλά σημεία μη κοινά αποδεκτός κυρίως για περιβαλλοντικούς λόγους. Η Περιφέρεια αντιμετώπιζε και αντιμετωπίζει την  απροθυμία και αδράνεια των Δήμων ,οι οποίοι αντιμετωπίζουν το θέμα με σκεπτικισμό λόγω πολιτικού κόστους, με ηγεμονική αυταρέσκεια.    

  Η  ΡΙ.ΚΙ.Π.   Β.Β.Β.  στήριζε  και στηρίζει τους κατοίκους των περιοχών που  επιβαρύνονται από την παρούσα κατάσταση στο θέμα της διαχείρισης των αστικών αποβλήτων. Είναι σε επαφή με πολίτες που μετέχουν ενεργά στα τοπικά κινήματα όπως: τον  Συντονισμό φορέων, συλλογικοτήτων και πολιτών Δ. Αττικής - Δ. Αθήνας  και την Επιτροπή Αγώνα Πολιτών Βόλου ενάντια την καύση RDF .

Η ανησυχία των απλών πολιτών στο Μαραθώνα και την ευρύτερη περιοχή για την συνέχιση της  διαδικασίας αδειοδότησης και λειτουργίας του Χ.Υ.Τ.Υ.  Γραμματικού είναι δικαιολογημένη, γιατί ο χώρος είναι περιβαλλοντικά ευαίσθητος.

 

Είμαστε πλέον εδώ και τρία χρόνια με κυβέρνηση υπερφιλερεύθερη   και με Περιφερειάρχη ίδιας πολιτικής σκέψης και πρακτικής. Η εφαρμοζόμενη αυτή υπερφιλερεύθερη πολιτική σε όλα τα επίπεδα της δημόσιας διοίκησης έχει σαν μόνο σκοπό να εξυπηρετεί συγκεκριμένα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα και να διασφαλίζει την παραμονή στην εξουσία και την διακυβέρνηση του κράτους σε όλα τα επίπεδα. Οι μέθοδοι  που χρησιμοποιούν  για την πολιτική τους επικράτηση είναι συνήθεις για την πολιτική τους θεώρηση, κυρίως είναι: διαπλοκή και αλληλοϋποστήριξη  με μεγάλα οικονομικά συμφέροντα – έλεγχος των συστημικών μέσων ενημέρωσης, με τακτικό τάισμα τους από τα δημόσια  ταμεία – καθεστωτικές πρακτικές στη διακυβέρνηση, με απαξίωση δημοκρατικών θεσμών και διαδικασιών σε στόχο το ίδιο κέρδος και την παραμονή στην εξουσία, χωρίς λογοδοσία. Αυτές τις απαράδεκτες πρακτικές τις συναντάμε σε όλα τα επίπεδα τις διακυβέρνησης του κράτους από ομοϊδεάτες τους οι οποίοι εφαρμόζουν την θεωρία του ‘’ενός αντρός αρχή’’ και αδιαφορούν για τον θεσμικά Δημοκρατικό έλεγχο από την αντιπολίτευση και τους πολίτες.

Η εκλογή του κ. Πατούλη στην θέση του Περιφερειάρχη Αττικής επέβαλλε την άσκηση της διοίκησης με αυταρχικές πρακτικές εποχής μεσαίωνα, αγνοώντας και παρακάμπτοντας κάθε  δημοκρατική διαδικασία,  σε όλα τα επίπεδα της διοικητικής αρμοδιότητάς της  και ειδικά στον  Ειδικό Διαβαθμιδικό Σύνδεσμο Νομού Αττικής (Ε.Δ.Σ.Ν.Α.) που λειτουργεί ανεξέλεγκτα!

ΔΕΙΤΕ:   ΚΟΙΝΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 39 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ-

Η Διοίκηση Πατούλη βλάπτει σοβαρά τη Δημοκρατία – Ιούλιος 2022 https://www.aftodioikisinews.gr/%ce%ba%ce%bf%ce%b9%ce%bd%ce%b7-%ce%b1%ce%bd%ce%b1%ce%ba%ce%bf%ce%b9%ce%bd%cf%89%cf%83%ce%b7-39-%cf%80%ce%b5%cf%81%ce%b9%cf%86%ce%b5%cf%81%ce%b5%ce%b9%ce%b1%ce%ba%cf%89%ce%bd-%cf%83%cf%85%ce%bc%ce%b2/

Γνωρίζοντας καλά ο Περιφερειάρχης (σαν παλιός αυτοδιοικητικός) ότι η διαχείριση των αστικών αποβλήτων έχει πολύ χρήμα αποφάσισε να το χειρίζεται με όρους αδιαφάνειας και χωρίς να ζητά την  άποψη και τις θέσεις της αντιπολίτευσης, σύμφωνα με το δημοκρατικό θεσμικό ρόλο τους, σε επίπεδο προτάσεων για την κατάρτιση του σχεδίου του περιφερειακής διαχείρισης.

 Έφτασαν στο σημείο να μην παραστούν στο Περιφερειακό συμβούλιο που συγκάλεσαν στις 12/7/2022 για την συζήτηση του ΠΕ.Σ.Δ.Α., συνολικά σαν παράταξη μαζί με τους ιδεολογικούς συνοδοιπόρούς τους Τζήμερο και Χρυσή Αυγή, ούτε ο πρόεδρος του Π.Σ. δεν παρουσιάστηκε, πλήρης απαξίωση και ασέβεια στους θεσμούς, τις διαδικασίες και τους μετέχοντες.

ΔΕΙΤΕ:   http://anticapitalist-attiki.blogspot.com/2022/07/blog-post_12.html 

Τι έλεγε και διατύπωνε στις αρχές της θητείας του, τον Σεπτέμβριο 2019, ο κ. Πατούλης-  ΔΕΙΤΕ:  

’Η ανακύκλωση αποτελεί προτεραιότητα της Περιφέρειας Αττικής - Μαζί με τους 66 Δήμους και την κυβέρνηση διαμορφώνουμε ένα ρεαλιστικό εθνικό σχέδιο διαχείρισης των απορριμμάτων’’

https://www.patt.gov.gr/6-%ce%b5%ce%bd%ce%b7%ce%bc%ce%b5%cf%81%cf%89%cf%83%ce%b7/6-1-%ce%b5%ce%bd%ce%b7%ce%bc%ce%b5%cf%81%cf%89%cf%83%ce%b7-%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%86%ce%b5%ce%af%ce%bf-%cf%84%cf%8d%cf%80%ce%bf%cf%85/dt-perifereiaw-attikhw/i-diaxeirisi-ton-aporrimmaton-sto-epikentro-tis-simerinis-synantisis-pou-diorganose-i-perifereia-attikis-me-ti-symmetoxi-dimarxon-kai-antidimarxon-ton-66-dimon-tou-lekanopediou/

 

και τι κάνει και με τι διαδικασίες μέχρι σήμερα;  ΔΕΙΤΕ:  

‘’Περιφέρεια Αττικής 8 /3/2021: Νέες απευθείας αναθέσεις Πατούλη ύψους 5 εκατ.€  ‘’

https://www.aftodioikisi.gr/ota/perifereies/perifereia-attikis-nees-apeytheias-anatheseis-patoyli-ypsoys-5-ekat-eyro/

 

‘’Αποτελειώνουν τη Δυτική Αττική με το νέο ΠΕΣΔΑ’’  - 1 Ιουνίου 2021

https://oxixytafilis.blogspot.com/2021/06/blog-post.html

 

‘’Και με την ανακύκλωση και με την καύση σύμμεικτων! ‘’  - 03.06.2022

https://www.efsyn.gr/ellada/koinonia/346632_kai-me-tin-anakyklosi-kai-me-tin-kaysi-symmeikton

 

   Οι πρακτικές του κ. Πατούλη και των συνεργατών του, τον έφεραν δε ευθεία αντιπαράθεση και τον Δήμαρχο Β.Β.Β. με ανταλλαγή κατηγοριών δημόσια - ΔΕΙΤΕ:  

 

«Καλούμε τη Διοίκηση του ΕΔΣΝΑ να σταματήσει τον κατήφορο της λάσπης και να συγκαλέσει άμεσα τα συλλογικά όργανα του συνδέσμου για ουσιαστικό διάλογο και δράση» 16/11/2021

https://www.vvv.gov.gr/index.php/enimerosi-tou-politi/delt-typou-graf-dimarxou/item/12058-apantisi-gr-konstantellou-ston-edsna

 

και φυσικά ο κ. Πατούλης και οι συνεργάτες του ανταπέδωσαν τα πυρά - ΔΕΙΤΕ:  

 «Απληροφόρητος για τις μεγάλες αλλαγές που συντελούνται στη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής, ο Δήμαρχος ΒΒΒ κ. Γ. Κωνσταντέλλος» 12/10/2021

https://www.edsna.gr/apliroforitos-gia-tis-megales-allage/

 

«Ο κ. Κωνσταντέλλος πρέπει επιτέλους να σοβαρευτεί» 9/12/2021

https://www.edsna.gr/o-k-konstantellos-prepei-epiteloys-na/

Σήμερα δείχνουν στις δημόσιες συνευρέσεις τους και πάλι αγαπημένοι και συνοδοιπόροι;!

Ελπίζουμε να μην την πληρώσουν οι πολίτες αυτή την πρόσφατη συνύπαρξη και συμφωνία.

 

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω σχετικά με το θέμα της διαχείρισης των αστικών αποβλήτων και με τις πρακτικές του Κ. Πατούλη και των συνεργατών του μέχρι σήμερα είναι ξεκάθαρο ότι οι προθέσεις είναι άλλες από αυτές που δημόσια διατυπώνουν για τον νέο ΠΕ.Σ.Δ.Α. Αττικής.

Οι απόψεις και οι σκέψεις της διοίκησης της Περιφέρειας και του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. για την διαχείρισης των αστικών αποβλήτων έχουν παρθεί πριν τρία χρόνια και υλοποιούνται με παράκαμψη των θεσμικών οργάνων και με διαδικασίες  ΠΛΗΡΟΥΣ ΑΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ, αρνούμενοι την συζήτηση για το θέμα.

Με ‘’σύμμαχο’’ τις κλειστού τύπου και με τηλεδιάσκεψη συνεδριάσεων αποφάσισαν μεταξύ τους και υλοποιούν εδώ και τρία χρόνια:

·         την επέκταση του Χ.Υ.Τ.Α. Φυλής με νέα τεράστια πεδία ταφής απορριμμάτων

·         την ενεργοποίηση του Χ.Υ.Τ.Υ. στο Σχιστό και νέες εγκαταστάσεις

·         την νέα χωροθέτηση πανάκριβων μονάδων μηχανικής επεξεργασίας απόβλητων στην Φυλή

·         έκαναν δοκιμαστικές ρήψεις αποβλήτων στο Γραμματικό, εν κρυπτώ

·         μεθοδεύουν την εισαγωγή της άμεσης καύσης απορριμμάτων και των υπολειμμάτων ανακύκλωσης σαν δευτερογενή καύσιμα RDF SRF. 

 

Σήμερα, αφού το καταστροφικό έργο τους έχει ξεκινήσει και υλοποιείται με μονομερείς αποφάσεις εδώ τρία χρόνια και αφού ο αμαρτωλός Ε.Δ.Σ.Ν.Α. έχει ήδη  εγκρίνει το  επικαιροποιημένο κείμενο  του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕ.Σ.Δ.Α.) της Περιφέρειας Αττικής, στην κατεπείγουσα 14η συνεδρίαση στις 19/4/2022 με την 116/2022 απόφαση του ( ΔΙΑΥΓΕΙΑ - ΑΔΑ: ΨΛΓ3ΟΡ05-ΥΗΥ), χωρίς να απευθύνει  καμία πρόσκληση για κατάθεση απόψεων θέσεων από τα μέλη του Περιφερειακού συμβουλίου, μας καλεί να εκφέρουμε γνώμη για όλα όσα έχουν αποφασίσει και υλοποιούν ήδη.

Όμως η λεπτομερής  ανάγνωση της ‘’προτεινόμενης’’ μελέτης της 3ης αναθεώρησης του ΠΕ.Σ.Δ.Α. της Περιφέρειας Αττικής δίνει την δυνατότητα να καταλάβουμε το τι έχουν κατά νου για το πραγματικό σχεδιασμό ( Περιφέρειας και μετά των Δήμων)της διαχείρισης αποβλήτων στην Αττική.

Με τριετή λοιπόν καθυστέρηση και τα έργα να εκτελούνται ήδη κατέθεσαν την Σ.Μ.Π.Ε. της  3ης αναθεώρησης του ΠΕ.Σ.Δ.Α. της Περιφέρειας Αττικής με φούρια για την χρηματοδότηση των έργων και δεν σκέφτηκαν να προβούν σε επικαιροποίησή της στο πεδίο που καταγράφει τον πληθυσμό  των κατοίκων της Αττικής  με βάσει τα νέα στοιχεία της απογραφής του 2021 αλλά χρησιμοποίησαν τα παρωχημένα της απογραφής του 2011, με σίγουρο  τους λάθος  υπολογισμούς.

 

Σχεδιασμός ευχολόγιο, στόχος η δια της τεχνολογίας και των Σ.Δ.Ι.Τ. ιδιωτικοποίηση της επεξεργασίας  διαχείρισης των αποβλήτων. Αποσιωπάται εντέχνως η καύση.

Ο κ. Πατούλης επιλέγει να αποσιωπά τον σχεδιασμό για την καύση ( με ποικίλους τρόπους) και να αναδεικνύει  τον σχεδιασμό του για τη χωροθέτηση μόνον των έξι μονάδων επεξεργασίας ανακυκλούμενων και  βιοαποβλήτων με όρους «χωροταξικής δικαιοσύνης», όπως ο ίδιος αναφέρει, στην κατανομή των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τη λειτουργία των μονάδων επεξεργασίας!

Πάντως, οι στόχοι του νέου ΠΕ.Σ.Δ.Α., ο οποίοι συνιστούν εναρμόνιση με τις οδηγίες της Ε.Ε., είναι υπερβολικά αισιόδοξοι, δεδομένων των καθυστερήσεων στην κατασκευή των απαιτούμενων υποδομών, αφού μέχρι το 2025 πρέπει να επιτευχθεί ο στόχος της επαναχρησιμοποίησης και της ανακύκλωσης των παραγόμενων αστικών στερεών αποβλήτων τουλάχιστον σε ποσοστό 55% κατά βάρος και έως 60% κατά βάρος μέχρι το 2030.  Επίσης η ανακύκλωση πρέπει έως το 2025 να φτάσει στο 65% των υλικών κατά βάρος και έως το 2030 στο 70% κατά βάρος!

Τέλος, στο νέο κείμενο του ΠΕ.Σ.Δ.Α.  προβλέπονται χαμηλά ποσοστά ταφής, κάτω του 10% μέχρι το 2030, σε συνδυασμό με ενεργειακή αξιοποίηση των σύμμεικτων υπολειμμάτων αστικών στερεών αποβλήτων (Α.Σ.Α.) και των δευτερογενών (απορριμματογενών) καυσίμων RDF SRF. Και εδώ εισάγονται οι μονάδες καύσης στον σχεδιασμό Πατούλη. Τέλος, στο κείμενο του ΠΕ.Σ.Δ.Α .αναφέρεται η διασφάλιση της ασφαλούς υγειονομικής ταφής των υπολειμμάτων της επεξεργασίας με κατάλληλη διαστασιολόγηση των μονάδων!  Άρα η συνέχιση επέκτασης των Χ.Υ.Τ.Α. –Χ.Υ.Τ.Υ. της Φυλής του Σχιστού και η νέας του Γραμματικού είναι σαφής πρόθεση.

Η όλη μελέτη δεν εστιάζει ΠΡΩΤΙΣΤΑ στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών με άμεσο στόχο την αποφυγή δημιουργίας αποβλήτων, την επανάχρηση και την κομποστοποίηση (αποδίδει άμεσα χωρίς κόστη υποδομών), δεν εξετάζει δεν  αναλύει και δεν υποστηρίζει ενεργά, τα τοπικά σχέδια των Δήμων με στόχο την άμεση και συντονισμένη εφαρμογή του συνόλου των προβλέψεων για την ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή.  Εάν συμπεριληφθούν σαν πρώτη προτεραιότητα  τα παραπάνω τότε τα παραγόμενα Α.Σ.Α. θα είναι σαφώς και γρηγορότερα, λιγότερα και ο Περιφερειακός σχεδιασμός της διαχείρισής τους θα είναι ευκολότερος με την ανάγκη νέων  αποκεντρωμένων πανάκριβων εγκαταστάσεων σαφώς πολύ μικρότερη.

Από τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του ΠΕ.Σ.Δ.Α. της Περιφέρειας Αττικής που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, προκύπτει πως οι τρεις από τις έξι Μονάδες Ανάκτησης και Ανακύκλωσης αποβλήτων (Μ.Α.Α.α.) και Μονάδες Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων (Μ.Ε.ΒΑ.) μαζί με τις λοιπές εγκαταστάσεις δεν έχουν χωροθετηθεί ακόμη. Ο αναθεωρημένος σχεδιασμός, όπως αναφέρεται στη Σ.Μ.Π.Ε. προβλέπει έξι «Πάρκα Κυκλικής Οικονομίας» εύηχος τίτλος για εγκαταστάσεις που περιλαμβάνουν  και αντίστοιχες μονάδες επεξεργασίας αποβλήτων και πιθανόν ταφής και ενεργειακής αξιοποίησης ανάλογα με την περιοχή.

Σύμφωνα με τη Σ.Μ.Π.Ε., αναθεωρείται η πρόταση του ΠΕ.Σ.Δ.Α. του 2016 σχετικά με τον αριθμό και την δυναμικότητα των Μονάδων Ανάκτησης και Ανακύκλωσης Αποβλήτων (Μ.Α.Α.α.) και λοιπών εγκαταστάσεων, της Περιφέρειας Αττικής ως εξής:

Η εξυπηρέτηση της Δυτικής Αττικής και του Δυτικού Τομέα θα γίνεται από τη Μ.Α.Α.α. του Δυτικού Πάρκου (Φυλή), με δυναμικότητα σχεδιασμού 200.000 τόνους/έτος έως το 2030  και Μ.Ε.ΒΑ. δυναμικότητας 100.000 τόνων/ έτος (και βλέπουμε)……………..

Για την εξυπηρέτηση Πειραιά και νήσων, κατασκευάζεται η δρομολογημένη με Σ.Δ.Ι.Τ. Μ.Α.Α.α. εντός του Πάρκου Πειραιά, στην ευρύτερη περιοχή του Σ.Μ.Α. Σχιστού, δυναμικότητας 120.000 τόνων και Μ.Ε.ΒΑ. δυναμικότητας 50.000 τόνων/ έτος, άρα προβλέπεται η επέκταση των διεργασιών επεξεργασίας αποβλήτων στην περιοχή.

Για την εξυπηρέτηση τμήματος του Ανατολικού Τομέα, κατασκευάζεται η δρομολογημένη Μ.Α.Α.α. δυναμικότητας 20.000 τόνων/ έτος και Μ.Ε.ΒΑ. δυναμικότητας 40.000 τόνων/ έτος στο Βορειοανατολικό Πάρκο στο Γραμματικό. Είναι βέβαιο ότι θα λειτουργήσει και ο Χ.Υ.Τ.Υ. , αναφέρει η Σ.Μ.Π.Ε. «πλην της Μ.Α.Α.α. του Βόρειο-Ανατολικού Πάρκου, τα υπολείμματα της οποίας θα οδηγούνται στον Χ.Υ.Τ.Υ. Γραμματικού».

 

Για την εξυπηρέτηση του Κεντρικού και τμήματος του Νότιου Τομέα θα κατασκευαστεί η δρομολογημένη με Σ.Δ.Ι.Τ.  Μ.Α.Α.α., εντός Πάρκου, δυναμικότητας 315.000 τόνων και Μ.Ε.ΒΑ. δυναμικότητας 175.000 τόνων/ έτος, που δεν έχει ακόμη χωροθετηθεί

Για την εξυπηρέτηση του Βόρειου Τομέα, η νέα Μ.Α.Α.α. θα είναι δυναμικότητας 130.000 τόνων/ έτος, και Μ.Ε.ΒΑ. δυναμικότητας 40.000 τόνων/ έτος που όπως αναφέρεται θα  χωροθετηθεί έως το τέλος του έτους,

Για την εξυπηρέτηση τμημάτων του Ανατολικού και Νότιου Τομέα θα κατασκευαστεί νέα Μ.Α.Α.α., δυναμικότητας 80.000 τόνων/έτος  και Μ.Ε.ΒΑ. δυναμικότητας 30.000 τόνων/ έτος, εντός Πάρκου που εκτιμάται από τη Σ.Μ.Π.Ε. ότι θα χωροθετηθεί έως το τέλος του έτους. Αυτή η πρόβλεψη και οι εγκαταστάσεις αφορούν και το Δήμο Β.Β.Β.

Σε περίπτωση αδυναμίας εύρεσης κατάλληλων χώρων, είτε γιατί δεν υπάρχουν επαρκείς εκτάσεις, είτε γιατί αυτές δεν ικανοποιούν τα κριτήρια  χωροθέτησης του Εθνικού και του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων, προβλέπεται οι Μ.Α.Α.α. να χωροθετούνται σε άλλη περιφερειακή ενότητα με Υποδομές εκτός Αττικής και συγχωνεύσεις. Γεγονός απαράδεκτο για την επίλυση του ζητήματος της διαχείρισης των αστικών αποβλήτων με όρους περιβαλλοντικής προστασίας και κοινωνικής δικαιοσύνης που επιβάλει την τοπική διαχείριση και αχιι την εξαγωγή τους.

Από τις έξι βασικές μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων, Πάρκα Κυκλικής Οικονομίας  όπως ονομάζονται πλέον,  μόνο οι τρεις είναι χωροθετημένες, ενώ για τις άλλες τρεις  προτείνεται ενδεικτική χωροθέτηση, που μας δίνει την δυνατότητα να καταλάβουμε το στόχο τους.

Για να υπερκεράσουν τις δικαιολογημένες αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών με την χωροθέτηση των ‘’περιφερειακών νέων’’ εγκαταστάσεων επεξεργασίας συμμείκτων απορριμμάτων – ανακυκλούμενων υλικών – βιοαποδομήσιμων δεν τολμούν να προσδιορίσουν στο κείμενο της μελέτης τα ακριβή σημεία των ‘’ πάρκων κυκλικής οικονομίας’’  Μ.Α.Α.α. – Μ.Ε.Β.Α.     αλλά στα συνυποβαλλόμενα ‘’σχέδια’’ υποδεικνύουν στο ‘’περίπου’’ τα σημεία αυτά. 

 

Η πρόβλεψη και οι εγκαταστάσεις για το νοτιοανατολικό ΝΑ  ΠΑΡΚΟ κυκλικής οικονομίας αφορούν και το Δήμο Β.Β.Β. και  παρόλο που αναφέρεται ότι οι διαδικασίες αναζήτησης χώρο «θα έχουν ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2022 το αργότερο» το συνυποβαλλόμενο  ‘’σχέδιο’’ υποδεικνύει στο περίπου το σημείο για τις νέες εγκαταστάσεις, ΔΕΙΤΕ:


                      


 

 

ΣΤΑΔΙΑΚΗ  ΦΩΤΟΕΡΜΗΝΕΙΑ  με  ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ  σε  ΔΟΡΥΦΟΡΙΚΟΥΣ  ΧΑΡΤΕΣ





Η παραπάνω ανάλυση μας, επί του συνυποβαλλομένου σχεδίου στην Σ.Μ.Π.Ε. της ‘’προτεινόμενης’’ μελέτης της 3ης αναθεώρησης του ΠΕ.Σ.Δ.Α. της Περιφέρειας Αττικής που καλούμαστε να γνωμοδοτήσουμε, περιγράφει με σαφήνεια την πρόθεση για χωροθέτηση νέων εγκαταστάσεων της Περιφέρειας και τους σκοπούς και διεργασίες που εφαρμόζει και θα εφαρμόσει.

Οι νέες αυτές εγκαταστάσεις της Περιφέρειας στην  περιοχή  που γειτνιάζει με το Δήμο Β.Β.Β. , που ονομάζονται  ’ΝΑ  ΠΑΡΚΟ  ΚΥΚΛΙΚΗΣ  ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ’’ βρίσκονται στον Δήμο Κορωπίου (που θα γίνουν και οι νέες εγκαταστάσεις του ΒΑ ΠΑΡΚΟΥ 1 – προδιαλεγμένων οργανικών) και απέχουν από την παλιότερη πρόταση χωροθέτησης στα λατομεία Κυριακού 1.000 μέτρα και από τις νέες υπό έγκριση και αδειοδότηση εγκαταστάσεων του Δήμου Β.Β.Β. 2.500 μέτρα, από το κέντρο .

Το ‘’ΝΑ  ΠΑΡΚΟ  ΚΥΚΛΙΚΗΣ  ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ’’ στο Κορωπί θα εξυπηρετεί όπως αναφέρει η Σ.Μ.Π.Ε. ‘’ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ Π.Ε. ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΜΗΜΑ ΤΟΥ ΝΟΤΙΟΥ ΤΟΜΕΑ ΑΘΗΝΩΝ’’ που εκτιμάται από τη Σ.Μ.Π.Ε. ότι θα χωροθετηθεί έως το τέλος του έτους και θα περιλαμβάνει εγκαταστάσεις:

·         κατασκευή νέας Μονάδας  Ανακύκλωσης και Ανάκτησης αποβλήτων ( Μ.Α.Α.α.)

 δυναμικότητας 80.000 τόνων/έτος, εντός Πάρκου.

·         κατασκευή νέας Μονάδες Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων (Μ.Ε.ΒΑ.) από όπου, μετά από αερόβια ή αναερόβια επεξεργασία, θα παράγεται κόμποστ υψηλής ποιότητας κι ενδεχομένως και βιοαέριο προς ανάκτηση ενέργειας, δυναμικότητας 30.000 τόνων/έτος.

Σίγουρα δεν θα δημιουργηθούν δύο τεράστιες συναφείς εγκαταστάσεις με απόσταση 2,5  χιλ., αυτή που έχει εδώ και καιρό δρομολογήσει ο Δήμος Β.Β.Β. και αυτή που θα αποφασίσει το ακριβές σημείο η Περιφέρεια μέχρι το τέλος του έτους. Διακρίνει κανείς ότι οι πρόσφατα καλές σχέσεις Περιφερειάρχη και Δημάρχου θα συντείνουν στο  ΟΙ  ΔΥΟ  ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ  ΝΑ  ΓΙΝΟΥΝ  ΜΙΑ  και ΜΑΛΙΣΤΑ  στο  ΧΩΡΟ  που  ΕΧΕΙ  ΗΔΗ  ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΕΙ  ο  ΔΗΜΟΣ  Β.Β.Β.

Η  ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β. έχει  δημόσια διατυπώσει εξ αρχής και με ακρίβεια την πρόταση της για την διαχείριση των αστικών αποβλήτων  σε τοπικό επίπεδο και τι θα διεκδικούσε για τον εθνικό και περιφερειακό σχεδιασμό , ΔΕΙΤΕ:

 Ριζοσπαστική Κίνηση Πολιτών Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης: ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ (rikipvvv.blogspot.com) – (https://rikipvvv.blogspot.com/search/label/%CE%91%CE%A0%CE%9F%CE%A1%CE%A1%CE%99%CE%9C%CE%9C%CE%91%CE%A4%CE%91)

Παρακολουθεί διαχρονικά το σοβαρό θέμα της διαχείρισης αστικών αποβλήτων και τοποθετείται με κάθε εξέλιξη με περιβαλλοντικά και κοινωνικά κριτήρια.

Η  Σ.Μ.Π.Ε.  της 3ης αναθεώρησης του  ΠΕ.Σ.Δ.Α. της Περιφέρειας Αττικής που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση και κληθήκαμε σαν εκλεγμένη Δημοτική Κίνηση Πολιτών να εκφέρουμε την άποψη και τις θέσεις  μας,  με βάση την παραπάνω αναλυτική και ανά θέμα αξιολόγηση μας, κρίνουμε ότι είναι προσχηματική και δεν αποτελεί καθόλου αξιόπιστη και αξιόλογη πρόταση για την την φιλοπεριβαλλοντική και με κοινωνικά δίκαιο και ορθολογικό τρόπο  διαχείριση των αστικών αποβλήτων αλλά και την διαχείριση των αποβλήτων ειδικών κατηγοριών που ξεχωριστά συλλέγονται και διαχειρίζονται, σε επίπεδο Περιφέρειας .

Η  ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β. επομένως είναι πλήρως αρνητική στην μελέτη και στην  Σ.Μ.Π.Ε.  της 3ης αναθεώρησης του  Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕ.Σ.Δ.Α.) της Περιφέρειας Αττικής, μαζί με συνυποβαλλόμενα έγγραφα και σχέδιά της.

 

 

                               ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου