blogs : http://rikipvvv.blogspot.gr/ Ε-mail : rikipvvv@gmail.com Facebook : www.facebook.com/rikipvvv
ΒΟΥΛΑ 16/12/2024
Αριθμ. Πρωτοκ. : 050 /
2024
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ
Προς:
κ. Πρόεδρο Δημοτικού
Συμβουλίου
κ. Δήμαρχο
κ.κ. Δημοτικούς Συμβούλους
ΘΕΜΑ: ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΘΕΜΑΤΟΣ
και ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΣ της Δημοτικού Συμβούλου με τη ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β.
ΒΕΛΛΗ ΑΝΘΗΣ για την
6η/2024 ΕΙΔΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ
ΛΟΓΟΔΟΣΙΑΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ.
Η ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β., στα πλαίσια της
ενεργής αυτοδιοικητικής παρουσίας της την τελευταία δεκαετία, και έχοντας
πλήρες, σαφές και δεσμευτικό πρόγραμμα για όλα τα θέματα που αφορούν τα
δημοτικά και εθνικά θέματα, καταθέτει πάντοτε τεκμηριωμένες προτάσεις αλλά και
ερωτήματα προς την αιρετή διοίκηση, κ. Δήμαρχο και κ.κ. Αντιδημάρχους, και τις αρμόδιες
διευθύνσεις του Δήμου Β.Β.Β., με σκοπό την ανάδειξη και επίλυση θεμάτων που
απασχολούν τους πολίτες και δημότες, διασφαλίζουν τα Δημόσια αγαθά και τη
δημόσια περιουσία και αφορούν το κοινωνικό, πολιτιστικό, αστικό και φυσικό
περιβάλλον .
Μέσα σε αυτά τα πλαίσια
καταθέτει ερωτήσεις και θέματα στις τακτικές συνεδριάσεις του Δημοτικού
Συμβουλίου του Δήμου Β.Β.Β., επίσης συμμετέχει και σε ευρύτερες πολιτικές δράσεις.
Ø Έτσι για την προβλεπόμενη 6η/2024 ειδική συνεδρίαση του Δ.Σ. καταθέτει το Ερώτημα στη Δημοτική Αρχή για τις ενέργειές της σχετικά με την δικαίωση των κατοίκων του ιστορικού οικισμού Χερώματος Βάρης, μέσω της αναγνώρισης και εξομοίωσης του οικισμού ως εξωαστικού, σε συνδυασμό με την οφειλόμενη προστασία του Υμηττού στην πράξη, ΚΑΙ συνολική ενημέρωση για το θέμα .
Δεδομένα και Ανάλυση :
Η ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β.
ως εκλεγμένη Δημοτική παράταξη αλλά και ως κίνηση πολιτών μετέχει αδιάκοπα σε
όλες τις διεργασίες για την ουσιαστική και κοινωνικά δίκαιη περιβαλλοντική
προστασία του ορεινού όγκου του Υμηττού και βρίσκεται από το 2015 σε συνεχή
επικοινωνία και ενημέρωση με το προεδρείο του συλλόγου ΝΥΜΦΟΛΗΠΤΟΣ των κατοίκων
του οικισμού Χερώματος.
Αρχικά διαπιστώσαμε ότι επειδή δεν φρόντισε επιμελώς κανείς
στο παρελθόν (πριν το 1978) το Χέρωμα να χαρακτηριστεί εξωαστικός οικισμός, ενώ
είχε όλες τις απαιτούμενες προϋποθέσεις
και να έχει τα οφέλη που οι κάτοικοι δικαιούνται, χαρακτηρίστηκε με τον αήθη και άδικο χαρακτηρισμό ακόμη και
από το ΣτΕ, ως ‘’αυθαίρετος οικισμός’’. Δόθηκε ‘’μάχη’’ για την απάλειψη
αυτής του ορισμού, που ακολουθούσε μέχρι το 2022 τον οικισμό.
Η ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β. έθεσε επίσημα στις συσκέψεις
που μετείχε από το 2017, μετά από αίτημα Βουλευτών της περιοχής, με την τότε ηγεσία του Υπουργείου
Περιβάλλοντος & Ενέργειας, τις θέσεις της και τις προτάσεις της
και ζήτησε κοινή σύσκεψη της ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β. με τους Γενικούς
Γραμματείς των αρμόδιων διευθύνσεων περιβάλλοντος και χωροταξίας με την
συνεπικούρηση των νομικών του Υ.Π.ΕΝ.
Η συνάντηση αυτή πραγματοποιήθηκε και είχε
σκοπό να καταγραφούν οι θέσεις και τα αιτήματα της
ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β. για σημαντικά θέματα του Δήμου αλλά και να συμβάλλουν στην τελική διαμόρφωση της
Σ.Μ.Π.Ε. για την προστασία του Υμηττού και τη δικαίωση των κατοίκων
του Χερώματος. Οι ενστάσεις και οι προβληματισμοί του Υ.Π.ΕΝ. ήταν για τον
αήθη και άδικο χαρακτηρισμό του Χερώματος, ακόμη και από το ΣτΕ, ως
‘’αυθαίρετος οικισμός’’. Αποδείξαμε και τεκμηριώσαμε ότι οι αρχικές μικρές
αγροικίες, οι περισσότερες προ του 1955, είναι και θεωρούνται νομικά –
πολεοδομικά νομίμως υφιστάμενες η κάθε μία και αδόκιμα επικράτησε συλλήβδην ο χαρακτηρισμός
‘’αυθαίρετος οικισμός’’ ο οποίος δεν
δύναται να ισχύει ως επίσημος ορισμός.
Οι θέσεις και οι προτάσεις της
ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β. συνετέλεσαν, όπως μας είπαν οι επιστημονικοί
σύμβουλοι που συμμετείχαν στη σύσκεψη, στην στοιχειοθέτηση της αυτονόμησης του
Χερώματος σε ξεχωριστή ζώνη με χαρακτήρα οικιστικό και ταυτόχρονη δέσμευση για αυστηρά
όρια και περιορισμούς χρήσεων - δόμησης – κάλυψης, για συμμόρφωση με την πάγια
νομολογία του Σ.τ.Ε.
Όπως φαίνεται
η παρέμβασή μας υιοθετήθηκε και απαλείφθηκε ο αδόκιμος χαρακτηρισμός ‘’αυθαίρετος οικισμός’’, και συνετέλεσε
στο να καταγραφεί στα υπομνήματα της Σ.Μ.Π.Ε. και τελικά την υιοθέτησε και
το ΣτΕ και στην απόφαση – γνωμοδότηση ΠΕ 146/2022 * ‘’Καθορισμός
Ζωνών Προστασίας, χρήσεων γης και μέτρων προστασίας της περιοχής του όρους
Υμηττού και των Μητροπολιτικών Πάρκων Γουδή – Ιλισίων’’ και η περιβαλλοντική
έγκριση του σχεδίου αυτού και πλέον αναφέρεται σε αυθαίρετες κατοικίες και
άτυπες συγκεντρώσεις κατοικιών (οικισμό).
Μετά την πρώτη θετική αντιμετώπιση από το ΣτΕ για αυτό το
θέμα αρχίζουν οι σοβαρές ενστάσεις για τον τρόπο του προτεινόμενου χειρισμού
από το Υπουργείο, από το 2020, του
σοβαρού θέματος της διευθέτησης των χρήσεων δόμησης και κάλυψης εντός της
οικιστικής ζώνης.
Οι προτάσεις αυτές, που σήμερα
απορρίπτει το ΣτΕ, δεν ήταν αυτές που η ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β. το 2017 –
2018 έθεσε στις συναντήσεις της, στο υπουργείο για το θέμα και όπως μας
διαβεβαίωσαν οι προτάσεις μας αρχικά υιοθετήθηκαν γιατί ήταν λογικές και
τεκμηριωμένες.
Η παρούσα κυβέρνηση το
υπουργείο και η ηγεσία του όφειλαν να γνωρίζουν ότι το ΣτΕ δεν θα έκανε
αποδεκτό και σίγουρα θα το απέρριπτε, το προτεινόμενο σχέδιο για την έκδοση του
νέου Π.Δ. για την προστασία του Υμηττού, με την πρόταση να
καθοριστούν οι όροι δόμησης – χρήσης – κάλυψης της οικιστικής ζώνης ΣΤ’ με πολεοδομικό σχεδιασμό, σε
μεταγενέστερο χρόνο.
Αυτό προκύπτει από τη γνώση που
έχουν όλοι όσοι ασχολούνται με τα περιβαλλοντικά και με το συγκεκριμένο θέμα
του Υμηττού – Χερώματος και σίγουρα δεν έγινε λόγω άγνοιας ….
Πιο συγκεκριμένα το Στε δεν
εγκρίνει κανένα Π.Δ. προστασίας ορεινών όγκων αλλά και οπουδήποτε όπου υπήρχαν
εντός της εξεταζόμενης περιοχής προστασίας της φύσης ανθρωπογενείς χρήσεις και
κτίσματα – οικισμοί χωρίς να ζητά κατά πάγια νομολογία την
ταυτόχρονη θέσπιση σαφών περιοριστικών όρων επί αυτών (όρια - χρήσεις – κάλυψη
– δόμηση).
Δείτε τα ΦΕΚ προστασίας της Πάρνηθας, της Πεντέλης, του
Χελμού – Βουραϊκού, του Πανείου όρους Λαυρεωτικής, της Φασκομηλιάς Βουλιαγμένης και των ακτών
Σαρωνικού όπου προϋπόθεση είναι ο πλήρης καθορισμός των όρων χρήσης και δόμησης
(σχετικά ΦΕΚ και τεκμηρίωση, παραδόθηκαν στο σύλλογο ΝΥΜΦΟΛΗΠΤΟ για
επιβεβαίωση)
Στη συγκεκριμένη περίπτωση του Χερώματος
που αδίκως έχει εγκλωβιστεί στις προβλέψεις του Π.Δ. για την προστασία του
ορεινού όγκου του Υμηττού υπάρχει και κάτι άλλο επίσης γνωστό που οι φωστήρες
της κυβέρνησης και του υπουργείου αγνόησαν και πάλι επιδεικτικά.
Το όχι και τόσο μακρινό 1986
οι τότε διοικούντες προσπάθησαν να εντάξουν το Χέρωμα στο Γ.Π.Σ. του Δήμου
Βάρης ( ΦΕΚ 1003 Δ 1986) ως Πολεοδομική Ενότητα 6 με ειδικούς όρους και
προστασίες δόμησης και αυτό δεν έγινε αποδεκτό από το ΣτΕ γιατί δεν
εγκρίνει την μετατροπή του εξωαστικού οικισμού του Χερώματος σε αστική
πολεοδομική ενότητα της Βάρης και τελικά εξαιρέθηκε.
Η ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β.
το 2017 το είχε επισημάνει στην σύσκεψη που εξέταζε το θέμα στο υπουργείο και
θεωρήθηκε ότι δεν πρέπει να προταθεί και πάλι η μετατροπή σε αστικό οικισμό με
ειδική μελέτη πολεοδόμησης αλλά να παραμείνει εξωαστικός οικισμός με σαφείς όρους δόμησης – χρήσεων
στη Σ.Μ.Π.Ε. ούτως ώστε το νέο Π.Δ. προστασίας του
Υμηττού για να γίνει αποδεκτό από το ΣτΕ, χωρίς να εξαιρεί το Χέρωμα, ως
οριοθετημένο οικισμό.
Ήρθαν λοιπόν σήμερα οι κυβερνώντες
χειριστές της υπόθεσης, στο τελευταίο στάδιό της και αποφάσισαν να εισηγηθούν κάτι που ήξεραν
ότι θα απορριφτεί από το ΣτΕ.
Η πολιτική
πρακτική τους όλα τα χρόνια που κυβέρνησαν ήταν να πολιτεύονται με υποσχέσεις
και έχοντας του πολίτες ’’ομήρους’’ και εκλογικούς πελάτες για να
επιλύουν τα θέματά τους.
Οι πολίτες του
Χερώματος δικαιούνται και τους οφείλεται η άμεση και δίκαιη επίλυση του
χρονίζοντος προβλήματος που τους ταλανίζει και σε αυτό τον αγώνα θα είμαστε
σταθερά μαζί τους, όπως όλα τα προηγούμενα χρόνια.
Στη βάση αυτά, τίθεται στη
Δημοτική Αρχή Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης
το Ερώτημα για τις ενέργειές της
σχετικά με την δικαίωση των κατοίκων του ιστορικού οικισμού Χερώματος Βάρης,
μέσω της αναγνώρισης και εξομοίωσης του οικισμού ως εξωαστικού, σε συνδυασμό με
την οφειλόμενη προστασία του Υμηττού στην πράξη, ΚΑΙ συνολική ενημέρωση για το
θέμα,
με επικέντρωση στα παρακάτω:
1. Η Δημοτική αρχή
του Δήμου Β.Β.Β. τι έχει πράξει μετά την
αρνητική γνωμοδότηση του ΣτΕ για το Χέρωμα και τις σαφείς παρατηρήσεις για τον
τρόπο χειρισμού;
2. Στις προτάσεις για την σύνταξη του Τ.Π.Σ. δεν έγινε καμία αναφορά για τον χειρισμό της υπόθεσης και τις προτάσεις του Δήμου προς το ΥΠΕΝ, γιατί;
3. Οι όποια λύσει προταθεί θα είναι συμβατή με τις σαφείς παρατηρήσεις του ΣτΕ και θα δίνει μόνιμη λύση και δικαίωση στους κατοίκους του Χερώματος;
4. Η νέα πρόταση του ΥΠΕΝ για την ΣΤ’ ζώνη και τον οικισμό Χέρωμα θα υποβληθεί εκ νέου για γνωμοδότηση στο ΣτΕ ή θα είναι απλά συμμόρφωση χωρίς επανυποβολή;
5. Τι τελικά προτείνει ως λύση και μέθοδο η Δημοτική αρχή του Δήμου Β.Β.Β. για την οριστική επίλυση και δικαίωση των κατοίκων του Χερώματος;
6. Φέτος πρέπει να λήγει
και δεκαετής επί πληρωμή παραβόλου νομιμοποίηση των κατοικιών του Χερώματος
(ν.4178/2013) που παρουσιάστηκε προεκλογικά από τον τότε Δήμαρχο. Εάν δεν τρέξουν
και δεν ολοκληρωθούν οι διαδικασίες του
νέου ΠΔ οι κάτοικοι θα κληθούν να
ανανεώσουν, επί πληρωμή παραβόλου την συνέχιση της νομιμοποίησης των κατοικιών
τους;
7. Τελικά τι περαιτέρω ενημέρωση
υπάρχει για το νέο ΠΔ προστασίας του
Υμηττού και την υπόθεση της δικαίωσης των κατοίκων του Χερώματος;
--- -------------------------------------------------------
* ΠΕ 146/2022 = ‘’Καθορισμός
Ζωνών Προστασίας, χρήσεων γης και μέτρων προστασίας της περιοχής του όρους
Υμηττού και των Μητροπολιτικών Πάρκων Γουδή - Ιλισίων και η περιβαλλοντική
έγκριση του σχεδίου αυτού’’ –
Δημοσιεύθηκε
από το Ε΄ Τμήμα του Συμβουλίου της επικρατείας το Πρακτικό Επεξεργασίας –
Γνωμοδότηση.
……………………………..
17. Η ζώνη Στ «άτυπων συγκεντρώσεων περιοχών κατοικίας» (οικισμοί Χέρωμα, Σκάρπεζα, Κίτσι - Θήτι) συνιστά προσπάθεια μετατροπής συγκεκριμένων «άτυπων» οικισμών σε νόμιμες, πολεοδομικά ρυθμισμένες, οικιστικές περιοχές. Όπως ήδη εκτέθηκε, η προηγούμενη προσπάθεια αποκρούστηκε από το Δικαστήριο, με το σκεπτικό ότι η εξαίρεση από τα όρια των Ζωνών Α΄ και Β΄ του π. δ/τος του έτους 1978 ορισμένων περιοχών (Χέρωμα, Ανάληψη, Γύρισμα, Σκάρπιζα, Προφήτης Ηλίας και Πανόραμα), στις οποίες είχαν δημιουργηθεί, μέσω αυθαίρετης εκτός σχεδίου δόμησης, άτυποι οικισμοί με σκοπό την ένταξη των οικισμών αυτών στο σχέδιο πόλεως θα οδηγούσε σε ανεπίτρεπτη, κατά το άρθρο 24 του Συντάγματος, επί τα χείρω μεταβολή του καθεστώτος προστασίας του Υμηττού. Για τον ίδιο λόγο οι εκτός σχεδίου υφιστάμενοι οικισμοί δεν εξαιρέθηκαν από τις ζώνες προστασίας του π. δ/τος του έτους 2011. Ενόψει των ως άνω κατευθύνσεων του νέου ΡΣΑ για την προστασία του ορεινού όγκου του Υμηττού, στις οποίες δεν συμπεριλαμβάνεται η οικιστική ανάπτυξη, και η νέα ρύθμιση πάσχει από το αυτό ελάττωμα. Το ότι χρησιμοποιούνται νέα πολεοδομικά εργαλεία (Ειδικό Πολεοδομικό σχέδιο ή Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο), τα οποία, βεβαίως, συνιστούν εργαλεία πολεοδομικού σχεδιασμού πρώτου επιπέδου, δεν μεταβάλλει το γεγονός ότι οι εν λόγω περιοχές, που δημιουργήθηκαν με αυθαίρετη δόμηση εντός προστατευόμενης περιοχής, επιχειρείται να καταστούν οριστικά οικιστικές. Δεν ασκεί επιρροή το γεγονός ότι με το σχέδιο εξαγγέλλεται η θέσπιση αυστηρότερων, σε σχέση με τους «συμβατικούς», όρων περιβαλλοντικής προστασίας ούτε το γεγονός ότι οι προς ένταξη περιοχές δεν ανήκουν στη Ζώνη Α ούτε, τέλος, ότι η Ζώνη Στ χαρακτηρίζεται αυτή καθ’ αυτή ως ζώνη προστασίας με στόχο την ανάπλαση και τη ρύθμιση της υφιστάμενης κατάστασης, εφόσον, σε τελική ανάλυση, περιοχές αυθαίρετης δόμησης εντός των ορίων του προστατευόμενου ορεινού όγκου του Υμηττού καθίστανται οικιστικές, κατά παράβαση των κατευθύνσεων του νέου ΡΣΑ και κατ’ ανεπίτρεπτη, βάσει του άρθρου 24 του Συντάγματος, επιδείνωση του καθεστώτος προστασίας του Υμηττού. Υπό τα ανωτέρω δεδομένα, το σύνολο των ρυθμίσεων του σχεδίου που αφορούν τη Ζώνη Στ (παρ. 6 του άρθρου 3) δεν προτείνεται νομίμως. Πάντως, η Διοίκηση δεν αποκλείεται να παρέμβει στην περιοχή και να δημιουργήσει συνθήκες ασφαλούς πρόσβασης και κίνησης με την κατεδάφιση αυθαιρέτων, τις διανοίξεις δρόμων κλπ
Βέλλη Ανθή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου