Σάββατο 22 Ιουνίου 2024

ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΘΕΜΑΤΟΣ του Δημοτικού Συμβούλου με τη ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β. ΜΑΤΟΠΟΥΛΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ για την 3η/2024 ΕΙΔΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΛΟΓΟΔΟΣΙΑΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ.

 ΚΑΤΑΘΕΣΗ  ΘΕΜΑΤΩΝ  της ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β. 

για την  

ΕΙΔΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΛΟΓΟΔΟΣΙΑΣ της  ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ

του ΘΑΝΟΥ ΜΑΤΟΠΟΥΛΟΥ, ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ.

               


                                                                                                                           

blogs     : http://rikipvvv.blogspot.gr/                                                                                                                                                               Ε-mail    : rikipvvv@gmail.com                                                                                                                                                                         Facebook     : www.facebook.com/rikipvvv                                                                                                                                                         

                                                                                                                    ΒΟΥΛΑ  14/06/2024         

                                                                                                       Αριθμ. Πρωτοκ. : 024 / 2024    

 

                                                                                                                                             ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ  ΕΠΕΙΓΟΝ                                                                                                                                                                                                     Προς:                                                                                                                                                                                                        κ.      Πρόεδρο  Δημοτικού Συμβουλίου 

                                                                                     κ.      Δήμαρχο                 

                    κ.κ.  Δημοτικούς Συμβούλους

 

 

 

ΘΕΜΑ:  ΚΑΤΑΘΕΣΗ   ΘΕΜΑΤΟΣ  του Δημοτικού Συμβούλου με τη ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β.  

ΜΑΤΟΠΟΥΛΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ  για την  

3η/2024  ΕΙΔΙΚΗ  ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ  ΛΟΓΟΔΟΣΙΑΣ  ΤΗΣ  ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ  ΑΡΧΗΣ.

 

Η ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β., στα πλαίσια της ενεργής αυτοδιοικητικής παρουσίας της την τελευταία δεκαετία, και έχοντας πλήρες και σαφές δεσμευτικό πρόγραμμα για όλα τα θέματα που αφορούν τα δημοτικά και εθνικά θέματα, καταθέτει πάντοτε τεκμηριωμένες προτάσεις αλλά και ερωτήματα προς την αιρετή διοίκηση, κ. Δήμαρχο και  κ.κ. Αντιδημάρχους, και τις αρμόδιες διευθύνσεις του Δήμου Β.Β.Β., με σκοπό την ανάδειξη και επίλυση θεμάτων που απασχολούν τους πολίτες και δημότες, διασφαλίζουν τα Δημόσια αγαθά και τη δημόσια περιουσία και αφορούν το κοινωνικό, πολιτιστικό, αστικό και φυσικό περιβάλλον .

Μέσα σε αυτά τα πλαίσια καταθέτει ερωτήσεις και θέματα στις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Β.Β.Β., συμμετέχει επίσης  και σε ευρύτερες πολιτικές δράσεις.

ΕΡΩΤΗΜΑ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΑΦΟΡΑ ΤΟΝ ΑΣΤΙΚΟ  ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ Β.Β.Β. και την ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ – τα ΕΠΙΔΙΚΑ και τα ΔΙΑΚΥΒΕΥΜΑΤΑ στη ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΥΝΤΑΞΗΣ Τ.Π.Σ.

1.)  ΔΕΔΟΜΕΝΑ  και  ΑΝΑΛΥΣΗ  τους

Ο Δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης προέκυψε από τη συνένωση τριών μεμονωμένων Δήμων με ξεχωριστή ιστορία και κοινωνικοοικονομικά δεδομένα.

 Η έναρξη των διεργασιών για την σύσταση τους ως αυτοδιοικητικές κοινότητες προσδιορίζεται σχεδόν πριν εκατό χρόνια.

Οι λόγοι που εκκίνησαν τις τότε διεργασίες σύστασής τους διαφέρει για κάθε κοινότητα χρονικά και εδαφικά και σχετίζεται με την ύπαρξη κάλυψης πραγματικών αναγκών της κοινωνίας αλλά και την αξιοποίηση της φερόμενης ως εκκλησιαστικής περιουσίας στην περιοχή, μέσω της οποίας αυτοτελώς ή με την πώληση σε εταιρεία εκμετάλλευσης ακινήτων θέλησαν να δημιουργήσουν υπεραξίες και κέρδη με ταυτόχρονο έλεγχο των τοπικών δρώμενων.     

 

Η ρυμοτόμηση και η πολεοδόμηση ξεκίνησαν αργά, στις αρχές του 1930 στη Βάρη και στη  Βούλα και στα μέσα του 1950 στη Βουλιαγμένη.

Οι εξοχικοί οικισμοί που αποτέλεσαν τις αυτόνομες κοινότητες αποτελούνταν από μερικές εκατοντάδες κατοίκους. Είχαν αραιή δόμηση σε ευμεγέθη οικόπεδα.

Η οικιστική κατάσταση άρχισε να αλλάζει μετά τον πόλεμο, με την εντατικοποίηση της αστικοποίησης αγροτικών παράκτιων και δασικών εκτάσεων και κορυφώθηκε σταδιακά με χρονικά ορόσημα:

- το 1960 για την Βουλιαγμένη όταν υλοποιείται η απόφαση για τουριστική ανάπτυξη και  οικιστική εποίκηση από πλουσίους, με την εκκλησία να πρωταγωνιστεί.

-το 1970 που η Βούλα έχοντας ενσωματώσει και την διανομή του ΣΑΑΚ Αγ. Νικολάου Βάρης, μετατρέπεται σε αστική μεγαλούπολη με επέκταση της από την παράκτια ζώνη μέχρι την κορυφογραμμή του Υμηττού. Και αυτό με μόνο γνώμονα την εξυπηρέτηση των τοπικών συμφερόντων αρχικά της ΜΕΕΚΒ και στη συνέχεια του ΣΑΑΚ, που κυριαρχούσαν στα τοπικά δρώμενα και επηρεάζουν μέχρι σήμερα τις διοικήσεις. 

 

Στη περίοδο της μεταπολίτευσης γιγαντώθηκε το όργιο της ανοικοδόμησης με ιδιωτικά κριτήρια και χωρίς ενιαίο μακροπρόθεσμο και συνεκτικό σχεδιασμό. Εδώ οφείλουμε να συνυπολογίσουμε και την αυθαίρετη δόμηση που ήδη νομιμοποιήθηκε και επιβαρύνει.

Μέχρι σήμερα υλοποιήθηκε ο πλήρης μετασχηματισμός της Βούλας από εξοχικός οικισμός αμιγούς κατοικίας σε μεγαλούπολη με πυκνή δόμηση πολυώροφων κτηρίων.

 

Στη Βάρη η αστικοποίηση ξεκίνησε από τη Βάρκιζα και εξαπλώθηκε ακτινωτά μέχρι την λεωφόρο Βάρης Κορωπίου, διατηρώντας ακόμη περιοχές με αγροτικές εκμεταλλεύσεις και  εξοχικές κατοικίες.                 

Η ρυμοτόμηση και η πολεοδόμηση έγινε τμηματικά και χωρίς επιστημονικά κριτήρια και αποσκοπούσε στην κάλυψη των τότε αναγκών ενός ημιαγροτικού προαστίου και μη θέλοντας να θίξει τις ιδιοκτησίας δεσμεύοντας τμήματά τους για πεζοδρόμια και  κοινόχρηστες υποδομές.         Ο οικισμός Χέρωμα και οι κάτοικοι του ακόμη ταλαιπωρούνται από την ακαμψία της διοίκησης διαχρονικά να τους αναγνωρίσει ως οικισμό και να έχουν τα δικαιώματα που απορρέουν από αυτό, για δημιουργία αστικών υποδομών και βελτίωση των όρων διαβίωσης των κατοίκών του...

 

Στη Βουλιαγμένη η μοίρα της πάντα καθοριζόταν από τις αποφάσεις που η εκκλησία επέβαλε στο κράτος και τους τοπικούς υποστηρικτές της. Η κοινότητα ξεκίνησε την αστικοποίηση της με τις κύριες δράσεις στο κεντρικό της τομέα και αργότερα επεκτάθηκε περιμετρικά στον περιαστικό χώρο με πλούσια δασική βλάστηση και πράσινο. Η εκκλησία επέβαλε και να οικοπεδοποιηθεί η χερσόνησος του Μεγάλου Καβουρίου μετά το 1955. Την ίδια περίοδο κατασκευάστηκαν οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες στη χερσόνησο του Μικρού Καβουρίου, οι οποίες κατέληξαν σε ΕΣΧΑΔΑ το 2015 με συμφωνία κράτους εκκλησίας  και τσιμεντοποίησαν την πανέμορφη χερσόνησο.

 

Η εξέλιξη αυτή του μετασχηματισμού των τριών προαστιακών κατάφυτων πόλεων του Δήμου Β.Β.Β.  σε αστικές πόλεις διατηρήθηκε μέχρι τις μέρες μας με μικρή ανάπαυλα την εποχή της πολύπλευρης κρίσης και σήμερα επιταχύνουν οι κατασκευαστικές με τις ευχές της κυβέρνησης...

Επομένως οι παραπάνω ιστορικές καταγραφές σε συνδυασμό με τις νέες επιβαλλόμενες πολιτικές που αποσκοπούν στο κέρδος και μάλιστα αποκλειστικά και μόνο των πολύ μεγάλων επιχειρήσεων, εγχώριων και αλλοδαπών, αγνοούν πλήρως τις τοπικές κοινωνίες και την συνταγματική πρόβλεψη για την προστασία του αστικού και φυσικού περιβάλλοντος, με γνώμονα και προτεραιότητα την διασφάλιση της ευζωίας των πολιτών και αυτό είναι καταδικαστέο.

Για το σκοπό της εξυπηρέτησης των κερδών των λίγων επινοούν και νομοθετούν συνεχώς νέα πολεοδομικά συστήματα και τροποποιούν κατά το δοκούν υφιστάμενα. 

Μέσα από αυτή τη διαδικασία, ολοφάνερης διαπλοκής, ακυρώνονται στην πράξη ακόμη και Προεδρικά Διατάγματα προστασίας της φύσης που θεωρούνταν απαράβατοι κανόνες και μάλιστα με τις ευχές και την νομιμοποίηση από το ΣτΕ…

 

Ήδη στο Δήμο Β.Β.Β. από το 2012 έχουν σχεδιαστεί, νομοθετηθεί και υλοποιηθεί, με σαφή αλλοίωση και υποβάθμιση του αστικού και φυσικού περιβάλλοντος, της ευζωίας των πολιτών και της στέρησης δημόσιων κοινόχρηστων αγαθών  τα παρακάτω:

ΑΣΤΕΡΑΣ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ, ξενοδοχειακές μονάδες, οικισμός με βίλες μεγιστάνων και μαρίνα Βουλιαγμένης, μέσω Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίου Ακινήτου (Ε.Σ.Χ.Α.Δ.Α.) στον Αστέρα (ουσιαστικά το κράτος στήριξε σκανδαλωδώς της εκκλησία και τους ιδιώτες έναντι μηδαμινού ανταλλάγματος) εγκρίνοντας σχέδιο πολεοδόμησης πέραν από το υφιστάμενο και ακυρώνοντας το Π.Δ. προστασίας του Σαρωνικού (ΦΕΚ 254 Δ 2004). Ο κ. Δήμαρχος στήριξε την επένδυση και συνέβαλε από τη θέση του στην επίσπευση κάθε αιτήματός τους.

 

Η Στρατηγική επένδυση στην Εξοχή Βούλας  της VHPH Properties Α.Ε. (κτήματα Κόνιαρη - Μπενακείου) που δόθηκε η αρχική έγκριση καθ΄ υπέρβαση των οριζομένων και έχουν την δυνατότητα να τους εγκριθεί με διαδικασίες FAST TRACK  όποιο αίτημα υποβληθεί…                      

Ο κ. Δήμαρχος μέσα από δαιδαλώδης διεργασίες δεν απέτρεψε την υπερδόμησης στην περιοχή  και τις αυξημένες δυνατότητες της εταιρείας για χαριστικές ρυθμίσεις με τον μανδύα της Στρατηγικής επένδυσης.

 

Η νέα νομοθεσία που τροποποιεί τον ΝΟΚ και  εισάγει νέα δεδομένα στο δομημένο αστικό περιβάλλον με την εξαίρεση από την προσμέτρηση στον συντελεστή δόμησης, κάλυψης και ύψους,  βασικών στοιχείων της οικοδομής που μέχρι σήμερα προσμετρούνται και λογικά περιορίζουν το συνολικό μέγεθος της οικοδομής.   Αυτή η τροποποίηση του ΝΟΚ έχει ήδη δώσει έμπρακτα τα καταστροφικά της αποτελέσματα στην φυσιογνωμία  του Δήμου μετατρέποντάς τον σε πυκνοδομημένο αστικό Δήμο, χάνοντας τον χαρακτηρισμό του προαστίου.

Ο κ. Δήμαρχος άργησε τρία χρόνια για να αντιδράσει και ακολουθώντας την θετική απόφαση του ΣτΕ για άλλο Δήμο έδωσε εντολή για μη συνέχιση εργασιών σε άδειες που εμπίπτουν στα τρία άρθρα του νέου ΝΟΚ που το ΣτΕ έθεσε υπό αμφισβήτηση.

Όμως ο δήμος Β.Β.Β. και ειδικά η Βούλα έχει χαρακτηριστεί σαν εξοχικός οικισμός με προστασία από την υπερδόμηση. Αλλά και η Βουλιαγμένη  έχει ειδικό καθεστώς για την πολεοδόμηση της και αυτό πλήττεται. Όλος ο Δήμος έχει την δυνατότητα να διεκδίκηση την εξαίρεση του αυτόνομα με δικές του νομικές προσφυγές για τα πλήττεται και από άλλα άρθρα του νέου ΝΟΚ και κυρίως από την καταστροφική πρόβλεψη για ολική εκσκαφή του οικοπέδου με αποτέλεσμα να κόπτονται ΟΛΑ τα υφιστάμενα πολυετή δέντρα.

 

Επίσης τα εκτός σχεδίου αγροτεμάχια όπως στην Τάσσιανη διαπιστώνουμε ότι δομούνται με διαδικασίες που η νομοθεσία και η πάγια νομολογία δεν επιτρέπει.           

Ο κ. Δήμαρχος φαίνεται ότι δεν έχει αντίρρηση στην αστικοποίηση του λόφου της Τάσσιανης  

και αυτό προκύπτει από το ότι δεν παρεμβαίνει.

 

Καταγγέλλουμε συνεχώς ότι σε όλες τις ιδιωτικές μεγάλες επενδύσεις, τα νομοτεχνικά εμπόδια και οι  αντιρρήσεις  επιλύονται σε πολύ σύντομο χρόνο με την εμπλοκή και επίσπευση από  όλους τους φορείς του κράτους και του δημοσίου (μαζί και με το Δήμο) σε Δημόσια κοινωφελή έργα μεγάλης σημασίας , οι διαδικασίες και οι εμπλεκόμενοι φορείς δείχνουν εγκληματική βραδύτητα και ολιγωρία.                   

Το πιο γνωστό παράδειγμα η υπόθεση του έργου της διευθέτησης του ρέματος του Κόρμπι, που όλα γίνονται με ρυθμούς και διάθεση χαλαρή και οι πολίτες πληρώνουν και κινδυνεύουν οι ζωές και η περιουσία τους...

 

Επομένως στο Δήμο Β.Β.Β. έχει ήδη υλοποιηθεί και συνεχίζει πλέον με εντατικότερους ρυθμούς η πλήρης αστικοποίηση και η μετατροπή σε πολυεπίπεδο τουριστικό προορισμό και τα δύο με στόχευση σε πελάτες πλούσιους και με υψηλά εισοδήματα.

Διαπιστώνεται λοιπόν ότι ο Δήμος έχει μετατραπεί σε ένα πεδίο που τα οικονομικά συμφέροντα επενδύουν με  στόχο μόνο το κέρδος τους, αδιαφορώντας για τους πολίτες και το περιβάλλον και την ζημία που επιφέρουν, αλλοιώνοντας την ποιότητα διαβίωσης.

Εφαρμόζεται με αμείωτη ένταση και με νέες μεθόδους ( ΕΣΧΑΔΑ – ΕΣΧΑΣΕ – Στρατηγικές  Επενδύσεις – GOLDEN VISA - AIRBNB) η πλήρης αλλοίωση του όμορφου τόπου μας.

Ο Δήμος Β.Β.Β. έχει μπει πλέον σε φάση που η ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ  ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ (η «βαριά βιομηχανία» της χώρας) μαζί με την ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ της ΕΣΤΙΑΣΗΣ και της ΑΝΑΨΥΧΗΣ επεκτείνονται σε όλο το εύρος του Δήμου με εμφανή τα σημάδια της αλλοίωσης της φυσιογνωμίας του.


 

2.)  ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ  και  ΕΡΩΤΗΜΑ  ΣΧΕΤΙΚΑ  ΜΕ  τις  ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ  του  Τ.Π.Σ.

                                       Όλα αυτά δείχνουν μια δυστοπική κατάσταση που συνεχώς θα επιδεινώνεται μιας και ο Δήμος Β.Β.Β. έχει επιλέγει για μεγάλες επενδύσεις σε όλο το εύρος του.

Παράκτιο μέτωπο εντατικοποίηση των επενδύσεων ( μεγάλων και μικρών)και πανάκριβο το δικαίωμα του πολίτη στην  πρόσβαση και χρήση των παραλιών.

Περιοχές φυσικού κάλλους, Φασκομηλιά και Λίμνη Βουλιαγμένης το επόμενο μεγάλο DEAL  κυβέρνησης, εκκλησίας και επιχειρηματιών. 

Υπάρχουν και τα νησιά του Δήμου Υδρούσα και Φλέβες που έχει ξεκινήσει η διαδικασία αλλοίωσης.

Αστικό περιβάλλον και αστικές υποδομές, στο Δήμο που σχεδιάστηκαν πριν πάρα πολλές δεκαετίες και είναι γερασμένες και ανεπαρκείς πλέον στις νέες σύγχρονες ανάγκες του Δήμου.

 

 Η απόφαση του κ. Δημάρχου για αυτόνομη σύνταξη πρότασης για ενιαίο Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο (Τ.Π.Σ.) η οποία βρίσκεται στο τελικό στάδιό της, οφείλει να στοχεύει σε σχεδιασμό ο οποίος  θα καλύπτει όλες τις σύγχρονες ανάγκες σε υποδομές του περιστατικού Δήμου Β.Β.Β. και θα σέβεται τα δικαιώματα των πολιτών για ισότιμη και καθολική προσβασιμότητα (σε ήδη δομημένο χώρο και με πεζοδρόμια μικρά, κατειλημμένα ή ανύπαρκτα), θα θωρακίσει τις τρεις πόλεις από δυσμενή καιρικά φαινόμενα και θα επιτύχει πολύπλευρη ασφάλεια, προσφέροντας τελικά την ευζωία που δικαιούνται οι κάτοικοι και οι δημότες.

 

Η ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β. έχει καταθέσει πλήρεις προτάσεις για το υπό σύνταξη Τ.Π.Σ. του Δήμου γνωρίζοντας ότι η σύνταξη ενός Τ.Π.Σ. που θα καθορίσει την μορφή του Δήμου και την ζωή των πολιτών για τις επόμενες δεκαετίες είναι πολύ σημαντικός πολεοδομικός σχεδιασμός και πρέπει να έχουμε ξεκάθαρες θέσεις και στόχευση, που θα υπηρετεί το γεγονός ότι:

Οι τρεις πόλεις έχουν διαμορφώσει στην πρόσφατη ιστορική πορεία τους μια περιαστική φυσιογνωμία και οφείλουμε να την διαφυλάξουμε και να σχεδιάσουμε το μέλλον των πόλεων του Δήμου με αυτό ως γνώμονα.  Ένας Δήμος τρεις πόλεις. Η ομογενοποίηση σε πολεοδομικό και χωροταξικό επίπεδο μέσω του ενιαίου Τ.Π.Σ. ενέχει άμεσους κινδύνους για την φυσιογνωμία των πόλεων και την ποιότητα ζωής των κατοίκων.  Οι προτεινόμενες αλλαγές σε κάθε περίπτωση πρέπει να γίνουν αντικείμενο διαβούλευσης με τους κατοίκους γειτονιά με γειτονιά, με στόχο την ενημέρωση και την συναίνεσή τους.

 

Όμως πως θα διασφαλιστούν όλες  αυτές οι σημαντικές παράμετροι για όφελος των κατοίκων και δημοτών, κατά την σύνταξη της πρότασης του Τ.Π.Σ. του Δήμου Β.Β.Β.,  λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, αλλά και την μέχρι τώρα στάση του κ. Δημάρχου που τη κρίνουμε  μονομερή υπέρ της κακώς εννοούμενης ανάπτυξης που αγνοεί τους πολλούς; 

 

Για την ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β.

Ματόπουλος Θανος


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου